Stopp och Parkeringsförbud på Vildmarksvägen vid Stekenjokk 6/6-15/7


Ja, precis, det står ju tydligt:

Det finns två öppna parkeringar, Stekenjokk- och Tjåkkolaparkeringen, där det går bra att stanna.

Jag har aldrig kommit på tanken att bara stanna längs vägen där, det finns ju ingen vägren att tala om att stanna på. (Vi åkte alltså där för några år sen.)
 
Ja, precis, det står ju tydligt:

Det finns två öppna parkeringar, Stekenjokk- och Tjåkkolaparkeringen, där det går bra att stanna.

Jag har aldrig kommit på tanken att bara stanna längs vägen där, det finns ju ingen vägren att tala om att stanna på. (Vi åkte alltså där för några år sen.)

Ja men då så. Verkar ju vara ett dumt ställe att stanna på ja! Men jag såg folk parkera på avspärrade parkeringsplatser m.m. i somras så fattar att de som jobbar där tröttnar.

..................

De hade handskrivna skyltar om att det var förbjudet att lämna vägen. Alltså där det inte är förbud.
Men när jag kom till vägen från fjället och såg skylten var det samer där så jag frågade var vi fick gå egentligen. Varsomhelst sa de.
Då undrade jag var jag kunde gå för att inte störa renarna (hade hund med, visserligen lugn men hade faktiskt inte lust att se en enda renjävel till, gick jag en omväg runt en renflock så visst fan gick jag rakt på tretti renar till. Osv. Försök att bajsa i en grop på fjället med hund i koppel och tretti renar som glor på en.. Uttryckte inte mitt nyutvecklade renhat för samerna så klart..)

De sa att det var lugnt så länge man inte gick mot renarna eller störde dem. Nu kanske de inte gillar fjällvandrare heller, vad vet jag, men störde de sig på vandrare så visade de inte det.

Turisterna däremot var de nog redigt trötta på.

På andra sidan länsgränsen är det ju tillträdesförbud oavsett hur man kommer dit, runt vägen.

Hoppas allt blir bättre för alla när coronaturismen lugnat sig.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.