Stighudar

Har planerat att göra en veckolång tälttur i Sylarnaområdet i april,har man någon användning av stighudar eller är det bara valla som gäller?

behov av stighudar

Hej !

Följer du markerad vinterled så tror jag det går bra med enbart valla. Jämtlandsfjällen är ju där vinterlederna finns ganska flacka.Det beror ju på dina skidor, men jag antar att du har turskidor med dubbelspann så att vallan sitter kvar.

Kolla i förväg på kartan hur din tänkta tur ser ut om den innehåller branta stigningar. Försök att jämföra hur denna stigning är med det lokala elljusspåret om snö finns.Ut och testa om du fixar det utan stighudar !

ska man göra toppturer så är ju stighudar annars a och o.

MVH Mats

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

mathias.hermansson@upplands-vasby.frilufts.se (Mat

Gäst
Stighudar bra!

Jag skulle absolut rekommendera stighudar! Du kommer sannolikt att ha rätt tung packning och det är inte roligt om det är bakhalt eller råder hård motvind.

Dessutom är det svårt att valla fäste på många fören om man inte vill använda klister (som sedan kan ge klabb om temperaturen sjunker).

Fördelen med stighudar är att de är lätta att plocka bort. Den enda nackdelen är att de kostar en slant förstås.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips