Stighudar till Elan TMB Vertical

Hej,

jag behöver ett par stighudar till mina telisskidor Elan TMB Vertical ("efterträdaren" till gamla modellen Stinger). Problemet är att skidspetsarna är avrundade och har dessutom någon slags plastkåpa. Jag undrar nu vilken stighudsmodell jag bör välja där öglan fungerar ihop med de runda skidspetsarna.

Någon som kan hjälpa mig?

//Petra :)

Elan

Hejsan!
Jag har ett Par Elan Mantis 777 och de är av samma modell vad gäller toppen på skidan som dina.
Jag köpte Black Diamind Acension som jag varmt kan rekommendera. Suveräna, bra klister, bra bett och bra pris. Det jag gjorde var att jag tog bort stålbygeln som kommer fastsatt i hudarna (krävs lite våld, men de brister så småning om i hörnena eller svetsen) och sedan limmade på öglor av spectra-slinga (slitstarkt). Det finns läder/skinn att limma i där stålbygeln suttit. Limmade med Lock-Tite 401 (snabblim så akta fingrarna). De höll i 4 veckor i Norge utan problem så det kan jag rekommendera och inte är det slitet ännu. Det lär hålla livslängden ut på hudarna.
Sedan kan jag rekommendera att du köper breda hudar och skär till dem med den kniv som medföljer BD-kittet.
Själv köpte jag 95mm breda och skidan har måtten 117-87-107.
Hoppas att det var till nån hjälp.
Johan

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
hudar

Jag hade samma problem.
Black Diamond s nya modell utan toppfix har en stor slinga i toppen, sträcks bakåt. Funkar alldeles urmärkt.
Eller tillverka en egen av löåmeterhud Montana har i flera bredder.
Toppöglan gör du av en spectralina eller liknande.

Ha det.

Hade samma problem med tjocka plastpluppar på skidorna. Skaffade stighudar på löpmeter. Fick en bit kraftigt skinn gratis i en tygaffär som jag gjorde två loopar/sligor av som sedan poppnitades fast i stighuden.

/John

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips