Stighudar - nödvändigt?

Hallihallå i stugorna, här kommer en vad jag gissar är riktig nybörjarfråga.

Ska ut och åka turskidor, skiduthyraren uppgav att stighudar inte behövdes till följd av den sortens valla de använder på sina skidor. Men då vi ska gå Storulvån-Sylarna-Gåsen-Stensdalsstugan-Vålådalen så tänker jag att man kanske ändå vill ha ett par stighudar ifall att. Brukar ni använda stighudar?

Ta med det om ni har möjlighet och är nybörjare.

Jag tror det handlar mycket om skidvana. Jag hade det hela tiden (Åsnes med korta hudar) när jag var nybörjare men nu skulle jag på den sträckan bara ta det om jag går med pulka.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag har ett par korta (kickerskins) med mig om jag vet att det blir rebält uppför (som till Gåsen). Använder dem endast då. Aldrig på platten eller utför. Har också delat ett par med min medvandrare så att vi använde ett var. Skulle aldrig använda fullängdshudar.
/Håkan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips