Stativfäste till kikare

Har en vanlig kikare med två okular, men med så kraftig förtstoring att det ibland vore en fördel med stativ.
Behöver alltså ett stativfäste som helt enkelt består av en L-formad plåtbit med stativgänga i nedre benet och stativskruv i övre. Hittade sådana, enkla plåtbitar på en fotofirma på nätet - för över 500 spänn!
Nån som vet var jag enkelt får tag i nåt billligare. Har nog funnits förr på Clas Ohlson eller liknande, men jag hittar ingen just nu.

Det här är vad jag menar...
http://www.handladigitalt.se/images/medium/Fujinon-7180002.jpg

Senast ändrad:

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Oj, har inte bevakat tråden på sen jag skrev själv. Ska kolla hur en Minox kikartillsats kan se ut. Har ett Minox bordsstativ som är väldigt gulligt, men det går inte att använda.

Har sett

en finsk fågelskådare som hade ett enkelt trästativ i form av ett T där han hade den horisontella pinnen under handjagaren och den långa vertikala T-stapeln i veka livet.

Inte riktigt vad du efterfrågade men med den lösningen slipper du släpa ett större stativ.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips