Starkt ljus på 200P

Har skaffat ett "nytt" Optimus 200 P, som försvarsmakten inte vill ha i lager längre.

Det är kanon (jag fick inte möjlighet att använda sådana i det militära) men jag tycker nog att ljuset bländar en del.

Är det någon som har förslag på någon typ av avskärmning till glaset e dy.

Finns det matta glas?

Annars är jag hur nöjd som helst med den på uteplatsen,
i dessa ljumma kvällar.

Mats

Det blir ju inte så "mysig" låga med denna typ av förbränning. Om du inte hittar matt glas så kanske det går att kalka glaset? , som man gör med växthusen för att förhindra stark solinstrålning.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Matta glas och skärm till 200P

Det finns matta glas till 200P. Dock inte som originalglas.
Skärmar finns att få tag på aluminiumskärmar till 200-serien och 1200-serien. Det finns tyvärr inte längre mässingsskärmar.

Båda dessa produkter, såsom de flesta reservdelar och tillbehör till lyktor och dylikt, bör finnas hos FOGAS 08-7029029

MVH!

Andreas Müller, Optimus Int. AB

Matt glas

Det finns egentligen två sätt att få ljuset lite behagligare, båda är lika enkla.
1. Köp ett matt glas som finns för gas lampor. Det är bara ett litet minus med detta, det är svårt att se när förvärmningen är klar, men det lär man sej så småningom.
2. Använd en glödstrumpa som är en nummer för stor, i ditt fall, ta en glödstrumpa av storleken 300 - 400 cp, och applicera den istället för den 200 cp strumpa som du har i lampan nu.

Jag har provat båda versionerna och jag skulle nästan säga att det är bättre att använda en större glödstrumpa. Ljuset blir aningen gulare och bländar på det sättet inte användaren.

Hälsningar,
Anders Willman
http://willman.20m.com

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips