Ställen där man kan hitta någon att vandra med?

Hej! Jag planerade att bestiga Kebnekajse med en guide (är nybörjare) men upptäckte precis att bussen går bara fram till Nikkaluokta och att man måste gå en hel dag därifrån till Kebnekajse Turiststation. Det vågar jag inte göra själv, kommer säkert att gå vilse och om inte det så är jag ändå allmänt rädd för att vara helt själv ute i naturen (rädd för att träffa på nån skum person som kanske är farlig). Därför undrar jag om det kanske finns sidor (eller grupper på facebook) där man kan hitta någon att vandra med? Ingen av mina bekanta verkar vara intresserade... Undrar också om vägen från Nikkaluokta till Kebnekajse är märkt på något sätt eller ska man orientera sig helt själv?
 
Nu är det 10+ år sedan jag gick mellan Nikkaluokta och Keb, men när jag gjorde det var det inga problem alls att hitta vägen: den är väldigt väl upptrampad, och det är egentligen bara att följa stigen. Jag hade vare sig karta eller kompass med mig, och hade ändå inga problem med att hitta. Dessutom gick det en hel del personer längs med leden hela tiden, så jag kände mig inte alls ensam, även om jag var det egentligen.

Vad gäller bestigningen av Keb så behöver du inte gå med guide. Det finns två vanliga rutter upp till toppen, och det är bara längs med den östra leden du bör ha guide. Anledningen är att leden går över en glaciär, och du kan behöva någon med kunskap av att läsa av glaciärer, så du inte får problem. Men den västra leden kan du gå själv, det är egentligen bara besvärlig promenad. Du får dock räkna med en väldigt lång dag, minst tolv timmar om du bärjar och slutar vid fjällstationen.

Om du vill följa med en guidad grupp för trygghetskänslan kan jag förstå det.
 
Du är garanterat inte ensam på den sträckan. Det går så många vandrare där att stigen har blivit bredtrampat med åren och är som en “Autobahn” i fjällen, omöjligt att gå fel. De allra flesta vandrare är hyggligt folk, har aldrig mött någon skum person i fjällen. Jag tycker du gör rätt i som nybörjare att gå med en guide oavsett vilken led det ska bli till toppen.
 
På resan med tåg eller med buss från Kiruna till Nika kan du kolla in medresenärer och höra om du kan slå följe fram till STF station
Du bör ej gå upp till toppen ensam om du är ovan fjällen med tex snabba väderomslag men vid bra väderleksprognås och ryggsäck med mat och extra kläder ok om du är van vistas ute och har bra kondition
 
Som sagt en "motorväg". Du ska gå västerut hela tiden och leden är bred och väl markerad. Går du under högsäsong på dagen är det snarast "tur" om du inte ser någon annan på fem minuter.

Med det sagt: jag underskattar inte risken för att gå fel, har sett de mest märkliga saker hända oerfarna. Därför, ha åtminstone en säkerhetslina även när du vandrar på turistleder. Kompass av god kvalitet och simpel papperskarta - du kan skriva ut från https://kso.lantmateriet.se/ - eller mobilapp (t.ex. OsmAnd) med kartor som är lagrade i mobilen om du kan hushålla med batteriet och har ett extra med dig. Oavsett vad du väljer som navigation lär dig använda det innan du ger dig ut.

Arenor för att träffa friluftsfolk - vet inte exakt men jag har varit aktiv en del på Meetup.com sthlm outdoor (länk). Bra blandning av folk och hyggligt jämn könsfördelning. Mycket invandrare pga sajtens internationella natur men det kanske inte spelar dig någon roll eller bara är en fördel. Tyvärr är verksamheten där på många sätt pausad nu p.g.a. det där förbaskade sex bokstävers ordet...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
markusbacka Ställen att vandra med hund Fjällvandring 10
fonkymon Hur når man högfjäll i Sverige? Fjällvandring 13
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
packåsna Kan man förlita sig på STFs platsgaranti Fjällvandring 10
H.P Ska man köpa vandringsbyxor? Fjällvandring 17
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
stormfrog Tandövala, Hur kommer man dit?! Fjällvandring 4
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
KulvertTur Teusajaure - Vakkotavare, hinner man till bussen? Fjällvandring 2
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
shiloh Man drunknade i Sarek Fjällvandring 11
Copperhill Vart hittar man dom finaste utsiktspunkterna i Åre? Fjällvandring 5
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
uldall Sulitjelma - hur tar man sig dit? Fjällvandring 1
monterey Man fast på glaciär i Abisko Fjällvandring 2
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
Akleja Efterlyser man från Padjelanta/Stalo 1/8 Fjällvandring 0
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
adamoscarson Hur långt kan man komma från Luleå på en helg? Fjällvandring 3
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
niklaz Man med benbrott fast i fjällen (Vålådalen 23 nov) Fjällvandring 2
Ad.Finem Platser man bör besöka i Sverige Fjällvandring 10
jotho Hur tar man sig lämpligast från Kattuvuoma till Kiruna eller Abisko? Fjällvandring 3
knolpak Butiken i Kebnekaise fjällstation - Kan man lita på att det inte är slut på hyllorna? Fjällvandring 4
markusbacka Smidig lösning för dagsutflykt när man ska spara på vikt Fjällvandring 14
Asessorsson Saker man kan tillverka själv. Fjällvandring 2
nmr när kan man senast vandra nikka - abisko? Fjällvandring 13
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
skogsfia Hur tar man sig till Tåssåsen utan bil? Fjällvandring 2
desireman Får man göra upp eld i ex. kebnekaise området eller sarek? Fjällvandring 44
norgeklättraren Kan man dricka vattnet i norge? Fjällvandring 7
Ainon Kan man ta sig mellan pyramiden och knivkammen? Fjällvandring 2
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
serenade Vad kan man hitta på i Hemavan? Fjällvandring 3
zzeezz Hur sent kan man gå? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...