Sprit inte farligt enligt DAV, men spolarvätska?
Hej Alexander!
Jag har kollat i Pit Schuberts bok "Sicherheit und Risiko in Fels und Eis, band 2" urgiven av Deutsche AlpinVerein, hade nämligen för mig att där stod något om sprit och klätterrep.
De har, med sedvanlig tysk noggrannhet, gjort tester på klätterreprep med bensin, disel, "petroleum" (olja, fotogen etc?), Coca Cola, ättiksyra(!) havsvatten samt sprit och har därvid inte konstaterat någon som helst påverkan. Coca Cola skulle möjligtvis kunna skada genom att den kristalliseras inne i repet; tvätta ur mao.
Det som verkligen skadar är syror, t ex batterisyra. Därför har jag alltid mina rep i en plastback, framför allt i en främmande bil. Någon kan ju ha transporterat ett läckande eller smutsigt bilbatteri i bagaget..:-(
(även urin skadar rep, en minskning av antalet fall som repet skall klara med upp till 30% )
Nu innehåller ju spolarvätska annat än alcohol. Jag föreslår att du frågar Beal (eller Mammut) om råd om du kan tvätta ur ditt nya Beal via deras hemsida.
Beal känner jag inte till men Mammut är mycket kunniga och svarar snabbt och objektivt. Kolla på
http://www.mammut.ch, där finns råd på engelska i deras text om underhåll mm. Materialet, polyamid, är detsamma oavsett tillverkare, däremot kan ju coating av fibrer i kärnan samt impregnering skilja.
För övrigt; meddela mig din adress via email, jag har lite bilder från Hunneberg jag kan skicka till dig!
Ciao!
Uffe
[Ändrat av alien 2006-03-28 kl 12:59]