SPD på touringcykeln?

Jag undrar varför de touringcyklar jag sett (Crescent Abisko och Bratavus motsv.) inte är utrustade med SPD pedaler? Är det för att de tycker man själv ska kunna välja system tex spd eller look eller är det helt enkelt olämpligt att använda spd på långturer? Jag tycker det borde vara perfekt. Har själv tänkt att det vore bra med en kombinationspdal med både SPD och vanlig pedal på touringcykeln. Då måste man ju inte ha SPD skor hela tiden. Dessutom borde det inte göra så mycket att man behöver vänd pedalen rätt då man ju sällan har så brottom att den tiden spelar roll.....

Hur är det egentligen?

/Andreas

Hej! Jag har haft pedaler/SPD-skor i några månader på min Crescent Kebne (treeking) och är väldigt nöjd med detta (fick dock köpa till både och i efterhand - ej original).Kolla gärna på http://www.cykloteket.se under pedaler, så finns det en ny pedal som heter Shimano SPD M323 och den kan nog passa dig, tror jag. Men även fast jag har clips på båda sidor om pedalen, har jag ett par bra allroundskor (SPD) som är sköna att gå med kortare sträckor.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Kostnadsfråga

Självklart är det bra med SPD (det är alltid bra skulle vilja påstå)! Det är nog endast en kostnadsfråga för tillverkaren (så att cyklen bli billigare att tillverkare).

Köp SPD.

Hälsningar David - Utsidan

Pedaler...

Hej Andreas! Att ha SPD-pedaler till en touringcykel är aldrig fel. Du får med kraft ut i bakhjulet av din bentramp och skorna är mer stabila för foten. Jag har använt mig av Shimanos läderskor fast dom är lite smala framtill och det finns dom som säger att dom är lite för mjuka... men snygga är dom. Till dojerna använder jag en gummisko som jag trär på vid regn. Fast dom klarar inte hällregn (Finns det någon som har något bra tips om TORRA SPD-tillbehör utan att jag ska behöva återgå till plastpåsar?) När man använt SPD-pedaler en tid och cyklar utan, känns det som att köra bil utan säkerhetsbälte, det känns bra att sitta fast på cykeln, oavsett hur den än hoppar och beter sig.
Hälsningar Jürgen

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips