Spara spårpunkter på en lång resa med Garmin 60Cx

Tänkte testa att ta med gps:en på vår kommande resa till Thailand och ha den påslagen under flygresan för att logga hur man färdats över planeten.
Hur ska man göra för att vara säker på att få med så god upplösning av spåret som möjligt? Vid sparning skalas det ner till 500 punkter, och då är det ju ingen större mening att gps:en uppdateras oftare än max ett par gånger per mil.
Men hur är det att spara spårdata till minneskortet? Möjligheten finns att göra det i gpx-format och där är begränsningen - om jag förstått rätt - enbart minneskortets storlek (1 Gb i mitt fall). Komprimeras även denna data? Om inte - vad bör gps:en ha för inställning för att minneskortet ska räcka till, men ändå logga så mycket som möjligt under resan. Jag kommer inte att ha möjlighet att tanka över sparade spår eller waypoints, utan allt måste få plats från start till hemma i Sverige igen.
Knäppt? Kanske. Men kul att testa när prylen ändå den ska med för loggning av äventyr på plats.

Tänkte testa att ta med gps:en på vår kommande resa till Thailand och ha den påslagen under flygresan för att logga hur man färdats över planeten.
Hur ska man göra för att vara säker på att få med så god upplösning av spåret som möjligt? Vid sparning skalas det ner till 500 punkter, och då är det ju ingen större mening att gps:en uppdateras oftare än max ett par gånger per mil.
Men hur är det att spara spårdata till minneskortet? Möjligheten finns att göra det i gpx-format och där är begränsningen - om jag förstått rätt - enbart minneskortets storlek (1 Gb i mitt fall). Komprimeras även denna data? Om inte - vad bör gps:en ha för inställning för att minneskortet ska räcka till, men ändå logga så mycket som möjligt under resan. Jag kommer inte att ha möjlighet att tanka över sparade spår eller waypoints, utan allt måste få plats från start till hemma i Sverige igen.
Knäppt? Kanske. Men kul att testa när prylen ändå den ska med för loggning av äventyr på plats.
Du kan ställa in den så att du kan lagra spår på minneskortet. Då får du plats med en långresa. Spåret lagras i GPX format och du kan tanka över det i datorn senare.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag skulle ställa in GPS:en på "Auto". Då väljer den själv hur tätt den ska sätta punkterna, glest om man rör sig med jämn kurs och fart, tätare om man ändrar kurs eller fart. Spåret sparas på minneskortet precis som det är loggat och du behöver inte vara rädd att minneskortet ska bli fullt om du inte har fyllt upp det i förväg med kartor förstås. En dag blir på sin höjd några tusen spårpunkter och tusen punkter tar drygt 100 kbyte i gpx-format.

Angående radiosändare: En gps sänder ingenting, den tar bara emot den signal satelliterna i i omlopp runt jorden sänder ut.
Dessutom är regeln denna (åtminstone på denna flight): All elektronisk apparatur ska vara avstängd under start och landning. Därefter får datorer, spelkonsoller och mp3-spelare slås på och användas.
Och som bekant - många av dessa innehåller sändarteknik. Men det är alltså tillåtet på flyget.
Så en gps är helt okay att använda.

Jag skulle ställa in GPS:en på "Auto". Då väljer den själv hur tätt den ska sätta punkterna, glest om man rör sig med jämn kurs och fart, tätare om man ändrar kurs eller fart. Spåret sparas på minneskortet precis som det är loggat och du behöver inte vara rädd att minneskortet ska bli fullt om du inte har fyllt upp det i förväg med kartor förstås. En dag blir på sin höjd några tusen spårpunkter och tusen punkter tar drygt 100 kbyte i gpx-format.

-----

Låter logiskt. I så fall räcker ett 1Gb-kort både dit och hem. Några kartor har jag inte förinstallerade, utan kommer bara att spara waypoints och spår på plats och klistra in i lämpligt sammanhang väl hemkommen.

Det skiljer från bolag till bolag om de tycker att det är OK att ha GPS igång på planet.

En flygresa i Autoläge tar bara några få punkter. Fart och kurs är ju konstant under så lång tid, att en stor del av sträckan sätts inga punkter alls. Men spåret blir alltså inte sämre för det. Anledningen är ju helt enkelt att det inte finns något att registrera. "På spårfronten intet nytt."

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips