sovsäckspåse: vattentät, lätt och komprimerbar

Ett alternativ kan vara en vanlig kompressionspåse av lätt typ från Haglöfs, Mckinley eller Granite-Gear, och bara trycka ner den i en vattentät rullförslutningsbar packsäck av lätt typ som Tatonkas. Den lösningen är lättare än Mec-säcken, finns ingen ventil som kan paja och ombytet ryms i samma rullförslutningsbara packsäck.

Raskesven

Budgetalternativet är att köra på en vanlig komprimeringspåse, och sedan stoppa den komprimerade säcken i en plastpåse (limppåsar räcker till min lilla säck...). Kanske inte förstahandsvalet om man paddlar kajak och vikten prioriteras lägre än vattensäkerheten, men för alla oss andra. Har själv badat med min sovsäck på detta vis, och den blev inte våt. Är man osäker på plastpåsens hållbarhet så tar man två, och en extra i packningen.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Vikten!!

Kan inte annat än hålla med. En sovsäckspåse som väger 300 g är ju inte precis lättvikt. Det är mer än vad min senaste hemsydda ryggsäck väger :)

En "någorlunda" vattentät påse av nylon från närmaste sportaffär fodrad med en plastkasse från Systemet eller annan affär, beroende på sovsäckens storlek, känns som en både billigare och lättare lösning. Plastpåsen byts efter varje tur.

Det är ju inte heller så att komprimeringen behöver vara fastsydd/integrerad med själva påsen. Det tynger ju egentligen också. En tunn rem eller ett snöre med prusikknutar på längden och en på tvären komprimerar tillräckligt effektivt. Är man rädd att tappa snörena kan man dra några drag med nål och tråd genom och runt dem.

Det går att sy superlätta vattentäta påsar av silikoniserad nylon, som man sömtätar med vanlig badrumssilikon. Min nuvarande väger ca 25 g.

Jörgen

Re: Vikten!!

NUI; sa:
... inte precis lättvikt.
... Plastpåsen byts efter varje tur.
... Det tynger ju egentligen också...
Det går att sy...
Rätt liksom. Jag menar ju lätt i förhållande till de grova tunga klumpiga vattentäta påsar som oftast ser i kajaksammanhang. INTE lätt i förhållande till ultralätt.

Och jag gillar att ha en grej, en påse. Ju fler gejer desto jobbigare. Även om det finns (andra) vinster.

Plastpåsar är ju funkis och kanske tillräckligt funkis. Men där finns det också någon slags "känsla" som gör att lätt räcker - i förhållande till "det normala" OCH i förhållande till ultralätt.

Nej, det är inte tokviktigt med lätt i en 25 kilos kajak. Men vattentätt, lätt och komprimerbart gör nog min tillvaro lite lite vackrare. Plus att jag ändå måste köpa en ny påse. ;-)
-p-

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips