Sovsäcksöverdrag + tältpinnar - modda ett Akto

Efter att ha granskat Terra Novas tältpinnar á 1 gram och Six Moon Designs tältpinnar á 6-8 gram ser jag att Hillebergs alternativ är rätt tunga. De från Terra Nova ser dock inte ut som tältpinnar, men kanske fungerar. Har funderat att ta med 4 st till mitt Aktos hörn? Någon som testat med lättare varianter där, belastningen borde ju vara lägre där iaf?

Sen funderar jag på att testa att använda ett lätt sovsäcksöverdrag samt myggnät över huvudet (redan testat, jag störs inte av det som tur är), vilket skulle kunna innebära att man tar bort innertältet á 500 gram. Förslag på märken? Har ett, men det väger 200 gram och är rätt kraftigt. Liggunderlag ska skäras till och läggas i sovsäcksöverdraget är det tänkt.

Om detta lyckas och jag byter ut tältstången mot kolfiber har jag minskat ett Akto från 1520 gram till ca 1050 gram (-485g innertält, -50g tältpinnar, -95g tältstång, ca +150 för sovsäcksöverdrag +10 för myggnät över huvudet).

Ideér och funderingar tas tacksamt emot!

// Jocke

Varför behöver man ett sovsäcksöverdrag?
Om det är för att slippa markfukt om man hamnar bredvid liggunderlaget är det väl lättare med en bit plast?

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Lättast

är mylarplast, den behöver inte vara hel för att hålla markfukten på rätt sida.
Innertält är överreklamerader, efter min erfarenhet. Sovsäcksöverdrag är än mer överreklamerade...
Det som behövs är en torr och någorlunda dragfri yta stor nog för att sitta upp under samt ligga jämte packade packningen.
Det teoritiseras för mycket och bivackeras alltför lite...
Min 50-örning....
//J

Anledningen är om det kommer floder, fast det gör det ju inte så ofta. Testade att packa in mig i sovsäcksöverdraget med liggunderlaget packat i sovsäcksöverdraget och då hamnade jag aldrig utanför. Iof är ju en plastbit lättast.

Har iaf fått ner vikten på sovsäcksöverdraget till 180 g.

Hur kan man få upp kanterna på en bit plast så att ev. vårfloder in i tältet hindras från att nå sovsäcken?

// Jocke

Ärligt talat, om du ska ge dig ut i förhållanden där du riskerar vårfloder in i tältet, varför inte helt enkelt använda tältet som det är?

Jag menar, första åtgärden för att slippa vårfloder i sovsäcken är ju att välja en lägerplats där vattnet inte kommer rinna eller samlas. Ibland låter det sig förstås inte göras, men det har bara hänt mig på "campingplatser" typ utanför fjällstationer och liknande där alla bra platser redan var tagna. (och där finns ju ett ännu lättare alternativ...)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips