Sovsäck

HEJ
Jag har en enkel fråga till er många vana vandrare.
Om man tänkt sig att vandra och tälta i svenska fjällvärlden vad rekommenderas för sovsäck. Vilka temeraturer blir det. Det handlar såklart om sommar turer. Hoppas kunna undvika snön......
Är en säck med comfort temp 0 grader tillräckligt ?
Det är ju bra om man kan kombinera liten volym med bra comforttemp. men man kan väl inte få allt.....

Tacksam för era svar.

Det finns många svar på din fråga eftersom det är väldigt personligt hur mycket man fryser. Sedan är det lite avhängt av var i den svenska fjällvärlden du tänkt använda den. Det finns mycket att läsa i äldre inlägg här på forumet, ett tips är att leta igenom dem.

Kortfattat så burkar jag dock rekommendera mina kompisar att ha en säck som går ner till runt -5 eller -10. I augusti är det inte ovanligt med natttemperaturer där i kring i norra fjällen. Jag tycker också att egenskaperna hos moderna syntetsäckar med Polarguard 3D fyllning är så pass bra att dun inte är motiverat (dyrare och känsligare för fukt). Det finns säckar som har mer fyllning på ovansidan och mindre på undersidan vilket kan verka smart men det funkar bara om du vänder dig i säcken, snurrar säcken samtidigt som du vänder dig får du snabbt den kalla sidan upp. TNF och Marmot har bra säckar till hyffsade priser.

Viktigast är dock ett riktigt bra liggunderlag, utan ett sådant är alla säckar värdelösa. Thermarest är tunga och dyra men varma och bekväma.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Mats-vbg; sa:
HEJ
Jag har en enkel fråga till er många vana vandrare.
Om man tänkt sig att vandra och tälta i svenska fjällvärlden vad rekommenderas för sovsäck. Vilka temeraturer blir det. Det handlar såklart om sommar turer. Hoppas kunna undvika snön......
Är en säck med comfort temp 0 grader tillräckligt ?
Det är ju bra om man kan kombinera liten volym med bra comforttemp. men man kan väl inte få allt.....

Tacksam för era svar.

Kom ihåg att det är lite individuellt det där. Är du frusen av dig osv.

0 grader i komforttemperatur skulle vara för lite för mig som är lite frusen av mig. Mitt val har blivit en med komforttemperatur -7 grader (extrem -12). Då skall det till en del innan jag fryser på sommarfjället. Det går ju alltid att dra på sig ett par långkallingar eller dylikt. Även en tur i september går fint.

Tänk oxå på att inte "fuska" med liggunderlaget. En dyr, fin varm sovsäck blir bortkastade pengar med ett dåligt liggunderlag (marken kyler).

En annan sak är att tillverkarnas temperaturgränser kan tas med en mer eller mindre stor nypa salt. Det var ett inlägg här på utsidan för några månader med en länk till en lite historisk betraktelse/populärvetenskaplig skrivelse angående sovsäckar och deras temperaturgränser. Sök och du skall finna. Där angavs oxå lite på en höft hur tillverkarna saltade sina angivelser. Inte helt fullständig förståss.

Sov gott!
Peter P.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips