Sovsäck packa svårare nu

Köpt nya säckar och de har en högre FP och anti fuktbehandling,positivt då fyller kanaler bra utan speciellt skakning efter packat upp.
Men mkt svårare att packa ner i en vattentät påse original eller annan.
Påsen får ej vara mer än precis nödvändigt stor annars suger säcken åter luften ur påsen efter man tryckt ihop innan man stängt igen,jag har tidigare med äldre Marmot hydrogen kunna packa tex nattkläder och liggunderlag i samma påse nu verkar man få ha separata påsar.
Köpt Mountin equipment firelite original påsen har ett öljett(hål) precis före rullstängningen då går det lättare då luften pyser ut där,vikten ökar utan någon nytta och svårare få fram allt fort när man är trött som ska in i innertältet.
Rab rekomenderar att man rullar säck ist för trycker ner efter hand på deras säckar med mer dun,svårigheten ökar med högre dunvikt,och packvolymen har ökat radikalt får troligen ha utv packpåsar större delen av vandringen med 60L säck på ca 12 d.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
+1 på Sea to Summit Evac Compression Dry bag. Storlek S passar till min Marmot Hydrogen Long, storlek M passar till Marmot Helium Long eller Marmot Pinnacle Long. Knölar ner säcken tills rullstängningen går att stänga med minst tre varv, sedan på med komprimeringsbanden och kroppstyngden för slutkomprimering.

Har aldrig tänkt på det som ett problem? Jag sätter mig bara på påsen inkl. instuvad sovsäck, pressar luften utåt öppningen och stänger den fortsatt sittande på påsen. Det blir en platt kaka som jag ev. efterhandsformar till att passa där jag vill ha den i ryggsäcken. Hårdare än så vill jag ändå inte komprimera mina sovsäckar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips