Sovsäck på fjällvandring

Tälta på rätt ställe

Tänk också på att slå upp tätet ovanpå ris eller dylikt. Om nman ligger direkt på jord eller tunn, blöt mossa krävs dubbla liggunderlag eller ett uppblåsbart.

Re: Re: Re: varmt och skönt!

utter; sa:
had; sa:
Det borde enligt min uppfattning betyda att om man har en sovsäck med temperaturgräns på 0 grader och sover i tält, så klarar man sig bra när utetemperaturen är -5 till -10 grader, är det korrekt?

/grubblande

Ibland kan det vara stor skillnad mellan inne och utetemperaturen, men beroende på olika faktorer kan denna skillnad vara rätt liten. Vi hade en gång med en termometer som klarar både inne och utetemperatur. Med vårt tält var skillnaden ungefär 2-3 grader varmare i tältet i snitt. Men när det låg snö och isolerade steg det upp mot 5-7 graders skillnad. Andra gånger var skillnaden mellan ute och inne nere i 0.5-1 grad.

Du kan iaf inte räkna med att klara -10 med en 0-gradig sovsäck och -5 är nog inte så skönt heller. Jag har iofs sovit med -13 (och -7 i tältet) med min sommarsäck (-5). Då körde jag ner fotändan i ryggsäcken och tog på mig alla kläder samt la på mig jackan. Det fungerade, men visst längtade jag efter min vintersovsäck...

/Jonas U

Mina observationer från sommarvandringar, i relativt vindstilla,
är 10 graders skillnad i mitt gamla Tadpole, och 7
i mitt Hillebergs Akto.

il C

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
värme

Ta en Nalgene flaska med kokande vatten och stoppa i sovsäcken innan du går och lägger dig då klaar sovsäcken bedömt av 7-8 - kallare än komfort temprauren.

Re: Re: Re: Re: varmt och skönt!

pehac@mai.liu.se; sa:
Mina observationer från sommarvandringar, i relativt vindstilla,
är 10 graders skillnad i mitt gamla Tadpole, och 7
i mitt Hillebergs Akto.

il C

Det var stor skillnad.

Mina erfarenheter var i mestadels vinterförhållanden och ett 3-manstält som vi var två i. Tyvärr kommer jag just nu inte ihåg vad tältet hette med det var ett Mountain Hardwear. Men underlag, blåst, storlek på tält, nederbörd har ju förstås betydelse. Minst skillnad fick vi när det var runt 2 grader varmt och regnade och blåste rejält. Mest skillnad när det var nästan vindstilla och kraftigt snöfall.

/Jonas U

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips