Sovsäck för Sylarna och Kungsleden i augusti?

Hej
Jag har sen tidigare en McKinley traveler light 1100 följande EN13537-klassade kapacitet:
comfort: +11 grader
limit +8.
extreme -6.

Är den lämplig för en tur i Sylarna och Kungsleden i augusti eller kommer jag att frysa häcken av mig?

Det kan vara sommarvarmt och det kan komma snö. Jag kör med -3 säck i slutet av augusti när jag jagar i fjällen. Har en +6 som jag ska använda kommande vecka i norra Jämtland. Oftast för varmt men inte alltid. Hade snöblandat regn och nollgradigt 10:e juli nära Vålådalen en gång.

PS. Skulle kanske inte köpa ny säck för en vandring utan se till att jag har underställ att ta på mig. Det *borde* vara lugnt men man vet aldrig. Vi har haft både +20-25 och runt nollan kring 25 augusti 6-7 mil norr om Åre. Normal (fast det är ju aldrig normalt i fjällen) så bör det vara runt 10 grader.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Den sovsäck du har idag tycker jag är alldeles för kall för Helags och Kungsleden, även mitt i sommaren.

Jag har frusit mig genom några vandringar i för kalla säckar (detta var innan EN klassningen uppfanns, så tillverkarnas siffror var många gånger glädjekalkyler. Ex i en -7 säck från Ajungilak frös jag som en hund i när temperaturen kröp ner mot +5 ), inget jag vill göra om!:(.
Och låga temperaturer med snöblandat dygnslångt regn ända ner på 800möh nivån i lapplandsfjällen i slutet av Juli har jag själv upplevt.

Den sovsäck jag använder nu för fjällvandring är klassad enligt EN 13537:
TComfort -5
Tlimit -12

Extreme temperaturen glömmer vi då den inte är av intresse, utan att betrakta som en teoretisk gräns för överlevnad vilken ingen av oss bör exprimentera med.;)

Har du en varm sommarsäck idag, komplettera med en tre säsongssäck med klassning enligt EN 13537 på TComfort ner mot -5 (lita inte på tillverkarnas säsongsbenämningar i varunamnet som kan vara mycket tveksam marknadsföring , titta på EN klassningen). Köper du en fiberfylld säck, lägg gärna på några grader extra då en fiberfylld säck inte bevarar loftet lika effektivt som en dunsäck.

Vi har precis vandrat i Grövelsjön och där var det 0 grader vid fjällstationen i Torsdags, är glad att vi bodde på fjällstationen den natten, nätterna innan var det runt 3-8 grader.

Var ganska glad att jag inte hade prylar från Stadium då.

Tack för era vettiga svar. Jag hade på känn att nanasäcken var i på smärtgränsen. Det är ju förstås högst personligt men jag frös själv som en hund när jag tältade i augusti nånstans i södra sverige, så då tror jag det blir värre i fjällen. Ja det lutar väl åt att jag investerar i en bättre sovsäck för lite kallare turer. Jag kan ju ändå behålla den nuvarande för mer vanliga sommarmiljöer.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips