Sovsäck Caravan Odin plus -18, fyllning?

Har en gammal Caravan Odin plus -18. Men lappen är tyvärr insydd i fodret.
Det står stoppning, fyllning hol....... Hollowfiber kanske?
100% pol....... Polyester?

Kan det stämma?

Blund nu alla lättpackare, den väger 2600g...

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
He he

har oxå en caravan lika som du. Den har hängt med ett tag och funkar bra ännu, Har även använt påslakan för att förstärka, men några minusgrader och jag fryser som fanken i den. Campar numer i högfjällsmiljö så jag har investerat i en bättre.

Min Caravan Odin (utan Plus) är tillverkad av grå Ripstop nylon utvändigt och röd bomull invändigt.
Enligt Caravan broschyren är stoppningen något som heter ICI Superloft Terylene. Totalvikt ca 1550g. Lägsta sovtemp –5 grader.

Det var troligen 1981 eller 1982 som jag köpte min Caravan Odin. Jag flyttade 1980 och jag köpte min Caravan Odin sedan jag flyttat. På cykelsemestern 1980 hade jag min Caravan 1000.

Så har Odin fått tillägget Plus och gjord för betydligt kallare väder än min Odin så borde den vara gjord på 80-talet.

Per

Har en gammal Caravan Odin plus -18. Men lappen är tyvärr insydd i fodret.
Det står stoppning, fyllning hol....... Hollowfiber kanske?
100% pol....... Polyester?

Kan det stämma?

Blund nu alla lättpackare, den väger 2600g...

Samma stoppning som i min Falcon, Hollowfill, så det var nära. Det är samma som de flesta syntetsovsäckar i mellansegmentet har än idag, då var det "da shit".

peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips