Sommarkläder

Är nybötjare på att vandra och har en del funderingar.

Täntke vandra nån led i sommar.. Sörmlandsleden eller dylikt. Kasnke även drar ut ett par helger på 1-2 dagars utflykt i terrängen.

Vilka byxor rekommenderas när det är som varmast i sommar? Ska man ta med sig extra regnbyxor? Är shorts ett alternativ (kan fästingar kanske bli ett problem)?

Bör jag använda långärmat och nån slags hatt för att skydda mig mot mygg och sol tro? Någon rekommendation på tröja/jacka?

Köpte precis mig ett par Lundhags Ranger dojjor som sitter perfekt men det är allt jag har hittills så jag behöver införskaffa ltie mer ;)

Vilka byxor rekommenderas när det är som varmast i sommar? Ska man ta med sig extra regnbyxor? Är shorts ett alternativ (kan fästingar kanske bli ett problem)?

jag har själv alltid med mig ett lättare överdragsregnställ. sedan har jag faktiskt gått över till zip-off byxor på sommaren, då har man långbyxor och kortbyxor i ett..

Bör jag använda långärmat och nån slags hatt för att skydda mig mot mygg och sol tro? Någon rekommendation på tröja/jacka?

jag har alltid min fiskekeps med mig och på mig, den skyddar delvis och man blir inte så trött i ögonen av solen, det finns säkert en massa huvudbonader som är bra.. men jag tror det är klokt med något på huvudet i flera situationer. jag har alltid med ett tunt löparunderställ varav tröjan kan användas som långärmad vid behov, annars går jag i kortärmat. sedan köra jag en fiberpälströja som förstärkningsplagg och den tunna jackan till regnstället som jacka..

tänk på att varje pryl har minst en funktion gärna flera.. ha inte dubbla jackor och dubbla brallor om det verkligen inte behövs.. det blir bara tungt på ryggen

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips