Soldriven batteriladdare

avslutad210712

Gäst
avslutad210712; sa:
greendanger; sa:
...
Då vädret i vår del av världen inte är så speciellt soligt och att solpaneler ofta inte är specielt effektiva behövs det en ganska lång tid för att ladda batterier. Därför så skulle jag önska mig en mjuk panel som gick att fästa på utsidan av ryggan då kan man nästan alltid ha den igång och ladda, om man alternativt skulle kunna använda den till direkt koppla in i tex en mobil, desto bättre.
....

Den panel jag köpte från awimex kostar strax över 1200:-, väger strax under 3 hg, är mjuk, vattentät och har fästpunkt i respektive hörn så man kan hänga den på ryggsäcken.

Kan meddela att testen av min solcellsladdare är uppskjuten pga säkerhetsskäl. För närvarande har vi över 30 grader varmt i norrbotten och en sol som skiner från klarblå himmel *phu* vilket troligen skulle innebära att de laddbara batterierna skulle sprängas omedelbart ifall jag skulle använda solcellspanelen. Nej jag har inte hört talas om spännings/laddnings-regulatorer *L*.

Skälet till att jag utesluter solcellsladdaren till årets vandring är att jag inte ger mig ut på en fyra veckors vandring där jag riskerar att stå utan batterier pga strulande utrustning beroende på att jag inte hunnit testa på riktigt. Så det får bli lite tester under sensommaren hemmavid istället.
 
På Clas Ohlsson finns en solcellsladdare som både går att koppla ihop och att använda med en batterikassett som accumulator. iSun heter den.
Jag har ingen aning om hur fuktskyddad den är...

Sen finns det ju en hel del intressanta prylar på http://www.kjell.com - ifall det ska mekas ihop nånting hemma...

Själv har jag prototypen till Silvas batteriladdare som jag köpte på nätet för några år sedan. Funkar ganska bra, men är ingenting jag tar med mig ut i naturen.
 
Dynamo från Vattenfall

Fick se en liten tingest på jobbet nyss, en liten handvevad dynamo som man kan ha med ut i fält för att ladda sin mobil, borde även fungera för att ladda gps:en. Enligt kolegan så räcker det att man vevar ett par minuter så har man 1 timmes samtalstid. Dynamon är stor som en golfboll o väger 150-200 gram. Tillverkare vet jag inte men det är Vattenfall som har den som presentreklam.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.