Söker yxa med det lilla extra.

Tomahawk

Kan inte se fördelar med en Tomahawk. Vilka är de?
Nej, jämfört med Gränsfors Outdoor Axe är det inga större fördelar.
Men jämfört med en fantasiyxa med slipfaser både här och där så är det ju en annan sak.

Tomahawken är en lätt yxa med jämförelsevis långt skaft. Sämre till att klyva med men annars hyfsat användbar.
Tomahawken var den enklaste och billigaste yxa man kunde framställa. Användes av engelsmän och fransmän vid byteshandel med indianerna.
Då utan skaft.

/John

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
På 1700 talet när tomahawkerna blev populära var det även för deras lätta vikt, man bar dem om man inte red. Hyfsat vardagsredskap en kompromiss.

go tur

avvägning.

Det är ju som alltid en avvägning. Själva huvudet kanske inte är bättre än Gränsfors Outdor, men eftersom jag anser att det är säkrare med ett något längre skaft, skulle jag föredra den senaste tomahawken, som jag postade, sedan är det vikten som inte sticker iväg så mycket, som om man valde en yxa med längre skaft, då oftast allt blir större och därmed tyngre. Jag gillar det sätt som skaftet är fäst, och även går ta loss. Egentligen tycker jag det går aldeles utmärkt utan vare sig yxa, eller tomahawk. Däremot fördrar jag större kniv och det kan man ju också bli tråkad för i dessa forum, då en del tycker det är töntigt, och de "minsan" klarar sig med en Mora. So what. Många (inte alla), som klarar sig med en Mora kanske har med sig en yxa också och kanske dessutom en såg. Allt är egna avväganden och personliga preferenser. Skall man vara riktigt krass klarar man sig med ett stormkök och behöver inte ens den nödvändiga kniven heller.

Tja karva korv och rökt ren tarvar kniv för de flesta som inte bara gnager.

Stor kniv som manchete kan man visst ha behov av, den och röjyxa som oxså är en stor kniv röjer jag sly med emellanåt.

go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips