Söker tips på haspelspön

avslutad210712

Gäst
Som alla på utsidan vet är jag en snål jäkel och har räknat ut att nu är en bra tid att köpa lite fiskeutrustning inför nästa säsong *L*.

Så därför undrar jag om det spelar någon roll (för känslan i spöt) om man köper ett teleskopspö eller ett fyrdelat?

Vill gärna ha förslag på (flerdelade eller teleskop inte tvådelade) haspelspön i 7-8 fots (eventuellt 6 fot) längd för relativt lätta drag dvs upp till 15 möjligen 20 gram och även flugkast med flottör.

Och gärna en lämplig rulle till spöt.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
jag kanske får på näsan för det här men jag har aldrig varken sett eller hört talas om ett teleskopspö som håller nått annat än "statoilklass"

däremot tycker jag att de flerdelade haspelspön som finns på marknaden idag är riktig bra, och du kan säkert hitta något billigt som passar !!!
själv har jag ett fyrdelat Ron Thompson (kostade typ 800 spänn)
som jag är riktigt nöjd med...

avslutad210712

Gäst
nisseman; sa:
jag kanske får på näsan för det här men jag har aldrig varken sett eller hört talas om ett teleskopspö som håller nått annat än "statoilklass"

Förut var det så och det var därför jag funderade på om de har blivit bättre med åren.

Då skall jag satsa på ett flerdelat och se vad jag kan hitta :)

Spötub...

Satsa på en spötub också!
Det behöver inte vara något märkvärdigt ett PVC-rör med en kork i varje ände räcker. Jag lyckades bryta toppögglan två gånger på ett teleskopspö i sommras då det satt fastspänt på ryggans utsida, det tog ett bra tag att fixa det utan riktiga verktyg, reservdelar och lim!

Angående teleskopspön så finns det väldigt fina såna, men då blir det löjligt dyrt istället. Bäst är att köpa ett med flera delar...

Angående teleskopspön så fiskar jag bara med teleskopspön. Och det går bra att hitta betydligt bättre än "statoilklass". Mina spön kostar båda runt 8-900kr och det är tillräkligt för att få ett bra telesopspö. Men glöm de där färdiga seten med rulle och allt som man hittar överallt, det är bara skräp...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips