Söker enslig plats för camping

"har inga planer på att bryta mot allemansrätten"

Och sedan säger du hur du ska bryta mot allemansrätten.
Läs på lite och anpassa dig efter vad du får göra.

Jag tycker nog TS nämner att prata med markägare i inlägg 8. Kommer man överens med markägaren (ev mot ersättning) så övertrumfar det ju större delen av allemansrätten. Fridlysta växter och eldningsförbud kan inte markägare tillåta avsteg ifrån men att bo flera nätter på en plats är ju markägarens val.
Toalett blir kanske lite klurigare om det är en längre tid.

/Patrik
 
Han får kontakta någon av de stora skogsbolagens kontor och utveckla sin tanke för att inte åsidosätta allemansrätten. Kanske en smått oingenomtränglig igenvuxen skog med stort röjningsbehov skulle funka. Inte en människa på åratal skulle försöka ta sig in i en sådan djungel.
Allemansrätten måste värnas...
 
Senast ändrad:
Som flera varit inne på.. ägs inte hälften av all skog i Sverige av stora skogsbolag och staten?
Givetvis är man extra försiktig i naturreservat och på mark tillhörande mindre privata markägare. Men Sveaskog och de andra stora skogsbolagen?
Om någon vill hindra mig från att sätta upp ett basecamp får de nog komma med argument om varför just den naturen jag ville tälta i skulle skadas ordentligt av det, eller hur jag skulle störa människor som brukar området till friluftsliv eller djurhållning eller jakt.

Men det är väl ett tips, kolla vems om äger marken och agera därefter.
 
Ja [raderat] som bygger basecamp i skogen bakom Willys blir inte bortkörda. Så det måste vara ok.
 
Senast redigerad av en moderator:
Man blir inte bortkörd bara för man bryter mot allemansrätten, men man riskerar att bli åtalad eller stämd.

Men tiggarlägren brukar försvinna efter ett tag, det är tyvärr lite byråkrati bakom. Inte ens markägaren själv får riva lägret då det räknas som egenmäktigt förfarande (samma regel som gör att man inte får bogsera bort skrotbilar som dumpas på ens mark). Och för att kronofogden ska kunna avhysa någon måste denne vara identifierad. Så det behövs väl polisanmälan, polisen behöver dit och identifiera personerna och sen ska det handläggas av kronofogden innan avhysningen.

En markägare som vill åtala eller stämma dig behöver bara ha listat ut vem du är och ha nån form av bevis (t.ex. foton).
 
Att man kan komma undan med att göra något utan straff är inte samma sak som att det är lämpligt beteende. Just saying..
 
Ja [raderat] som bygger basecamp i skogen bakom Willys blir inte bortkörda. Så det måste vara ok.

Med tanke på vad du kallar dem antar jag att du hade föredragit att de blev ivägkörda med våld :p
Så jag kan trösta dig med att de sällan får stanna särskild länge och att de blir bortforslade av polis till slut.
En markägare som accepterar deras närvaro kan bli belagd med vite, om de inte löser de olägenheter som lägret medför. Vilket händer med jämna mellanrum när någon upplåter plats till dem.

Men jag antar att du syftar på att man inte ska jämföra sig med andra. Det håller jag med om. Man ska absolut inte jämföra sin vilja till en speciell semester med folks behov av att ha någon slags hem. Tycker jag.

-------------------

I övrigt så känns detta som en fråga där det krävs lite sinne för proportioner. De flesta jag känner kör lite för fort ibland. Alltså ofta, med jämna mellanrum. Det känns som betydligt allvarligare, hänsynslösare och egoistiskt än att campa på samma ställe i en vecka.
Visst, man ska inte jämföra äpplen och päron. Men ändå. Proportioner som sagt.

--------------------

TS tycks dock ha full förståelse för att han kommer att använda någon annans mark och verkar vara intresserad nog för att göra de efterforskningar som krävs för att genomföra planen på ett ok sätt. Bra där :)
 
Senast redigerad av en moderator:
Men för att vara lite nyttig:
Det är längre norrut än du tänkt men om jag skulle göra något liknande det du planerar, i södra halvan av Sverige, så hade jag kollat in Härjedalen och trakterna kring Sveg. Där finns gott om skog och även en och annan topp om du vill kunna överblicka "ditt" område. Vackert, vild känsla.
Massa plats i skogarna.
 
Om man zoomar in på tex Lantmäterikartan så ser man att större delen av låglandet i Sverige är täckt av små skogsbilvägar. Det är sällan mer än någon km till närmaste. Men man kan ju hitta miljoner ställen i skogen bredvid någon liten sjö eller å, där man troligtvis kan vara själv i veckor.

Vill man ha mer vildmark och längre till närmaste väg så är det fjällen som gäller. Stora möjligheter att hitta undanskymda platser långt från vägar & vandringsleder.
 
Bara ett random exempel, finns hur många som helst. Parkera på någon liten stig/väg, vandra 1-2 km till en fin plats vid sjön, så långt från vägar som möjligt, och campa. Testa att fiska ---

ex2.JPG
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimberry Söker friluftsvänner! Allmänt om friluftsliv 1
Toptre Tjej söker äventyrskompis i västsverige Allmänt om friluftsliv 1
Vichy6 Söker havsnära natur för kort tältning ( Stockholm) Allmänt om friluftsliv 3
stormfrog Söker tips för en vecka i Krugerparken! Allmänt om friluftsliv 0
Struensee Hösttur i mellansverige, söker tips! Allmänt om friluftsliv 5
Nirrebosse Packraft i fjällen. Söker råd. Allmänt om friluftsliv 25
Mummis Söker de som vintervandrat 50mil+ Allmänt om friluftsliv 1
Mediana Söker tips på platser att besöka i Danmark Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
abstract Söker tips på friluftscamping med ungarna? Allmänt om friluftsliv 7
hbgsnix Söker inspiration till vintertur Allmänt om friluftsliv 6
niklasaxelsson Söker en "öde ö" i svenskt vatten Allmänt om friluftsliv 33
krokben Söker sällskap! Allmänt om friluftsliv 2
hehebw Nybörjare söker kunskap Allmänt om friluftsliv 4
kee.a söker en färja till Skottland Allmänt om friluftsliv 6
tobias92 Nybörjare söker hjälp & råd! Allmänt om friluftsliv 10
aventyrare69 Söker nya friluftsvänner i Stockholmstrakten Allmänt om friluftsliv 2
Anette Grinde Jag söker - igen - fantastiska föredragshållare--- Allmänt om friluftsliv 0
ThereseTilly Söker nya kompisar i Gbg Allmänt om friluftsliv 53
Fredrik_Lindell Söker multisport tävlingspartner Allmänt om friluftsliv 0
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
Hilleberg söker säljare Allmänt om friluftsliv 0
Newlin Söker nytt krypin. Luleå denna gång! Allmänt om friluftsliv 1
stixboll Söker friluftskompisar i Jönköping! Allmänt om friluftsliv 1
behedwin packa ryggsäck - vandring - hur gör ni för att få plats? Allmänt om friluftsliv 20
mrbambocha Bästa plats för combon: MB, Snowboard, Vandring Allmänt om friluftsliv 2
fjellinden Novemberresa till lugn naturskön plats Allmänt om friluftsliv 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.