Snöskor

nikha@hotmail.com (niklas h)

Gäst
Är det någon som har koll på snöskor???
Vad är bra, är det stora skillnader mellan olika modeller - några tips.
Det jag är intresserad av är några för toppbestigningar/alpin klättring o gärna billigt förstås!
/niklas

Untitled

MSR säljer några som jag hört ok. Men tänkt på att snöskor kan gå sönder så du måste ha reparationsutrustning med dig på en längre tur/R

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

marcus_k@mail.com (Marcus)

Gäst
snöskor

Jag kjöpte nyligen ett par TSL 225 snöskor. Har varit ut och provat dem ett par gånger. Skon är helt i plast men verkar vara helt ok. Det är ett oherhört bra isgrepp i dem och så är det hälhöjare i två olika höjder. Jag är nöjd.

Även jag har förskaffat TSL 225. Jag hade också problem att hitta tester, utvärdering och information om snöskor. Genom att jag provat Lundhags under förra säsongen visste jag dock vad jag INTE ville ha. Jag letade efter snöskor för toppturer och jag är mycket nöjd med TSL 225.
TSL 225 är av plast. Bra grepp på is och hälhöjare (mkt skönt). TSL 225 har ett bra pris.

Man sitter fast eftersom bindningsremmen går över vristen (istället för runt hälen). Lundhags spänns över framfoten och runt hälen. För att de ska sitta på ordentligt krävs det alltså att man spänner åt i framfoten och risk för frysta tår ökar. I varmare väder "kladdar" hälgreppet på Lundhags igen och man halkar till slut omkring på en isbulle. Jag rekommenderar inte Lundhags och jag måste sluta skriva om dem innan jag ventilerar min irritation i flera sidor.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips