Snöläget kring Abisko?

Hej alla kunniga!
Planerar att skida söderut på Kungsleden från Abisko i helgen. Alternativt ta en runda in i Kårsavagge, beroende på snöläget. Någon som har färsk info om just snöläget längs respektive färdväg?

Jag åkte från Björkliden till Låktatjåkkostugan i söndags (annandag påsk). Där fanns det relativt gott om snö.

I Abisko var det mindre, men det bör gå att ta sig ut. Alternativt får du fortsätta till Björkis och börja där.

På högre höjd finns det tillräckligt med snö, även om det märks att det varit varmt i vinter. Kom ihåg att det är lavinfara där nu.

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Nu är det lite mer än en vecka sedan jag har varit där, men det blev väl inte så mycket nederbörd sedan.
Det var väldigt liten snö längs Kungsleden närmast Abisko, det gick att ta sig fram men andra valde att gå för det var väldigt hård snö (nära till is). Två veckor tidigare tog jag "skoterleden" mot Apelsintallen och sen vidare mot Kungslden - gick bra men redan då några vädigt blötta partier.
Om du bara tänkar göra en dagstur (eller en natt i stugan och sen till Abisko igen) skulle jag välja Kårsavagge. Har inte varit där nu, men som vanligt blev det bättre med snö när man kom högre upp.

Henning

Tack för era svar! Lutar åt Kårsa. Det ni beskriver liknar hur snöläget varit när jag varit i området en bit in i maj, och det var inte så kul :)

Det kändes som om det var cirka en månad tidigare än "normalt", så din uppfattning är nog inte helt fel.

Jag har varit upp i fjällen ett antal 1-majhelger då det varit mer snö än denna påsk.

Tyvärr lär detta vara det nya normala. Vilket är en annan diskussion som redan tar plats på andra ställen, så låt oss inte fortsätta om det här.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.