Snöläge i Keb runt 14 juli

Hej!

Vad tror ni om snöläget i Keb & Sarek runt 14 juli? Tänkte starta en tvåveckors vandring då men vill inte gärna pulsa i två veckor. Vad tror ni också om vadningsmöjligheterna i Rapadalen under den tiden?

/ Daniel

I juli brukar det, enligt min erfarenhet, inte vara något problem med snöläget.

Tvärtom, så är det då man brukar ha mest glädje av snöfält vid jokkövergångar, nedstigningar och så vidare.

I mitten av juli brukar dessutom snösmältningen ha kommit av sig, men om är antingen svinvarmt eller hällregn nån längre period så stiger vattenföringen.
Jag skulle nog inte tveka att vandra då, jag brukar oftast starta en vandring första veckan i Juli varje år, man hoppas på att undvika både vårflod och myggperiod genom att ligga mitt emellan...

lycka till!

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Vi är tre som kommer vandra från Suorva mot bron över Kukkesvagge andra veckan i juli, nån som har koll på unjefär hur högt upp som det är gångbart vi8d denna tid denna sommar?
Frågan är om man kan gå över flättet estället för att skråa (för utsikten om vädret tillåter).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips