Snöläge i Keb runt 14 juli

Hej!

Vad tror ni om snöläget i Keb & Sarek runt 14 juli? Tänkte starta en tvåveckors vandring då men vill inte gärna pulsa i två veckor. Vad tror ni också om vadningsmöjligheterna i Rapadalen under den tiden?

/ Daniel

I juli brukar det, enligt min erfarenhet, inte vara något problem med snöläget.

Tvärtom, så är det då man brukar ha mest glädje av snöfält vid jokkövergångar, nedstigningar och så vidare.

I mitten av juli brukar dessutom snösmältningen ha kommit av sig, men om är antingen svinvarmt eller hällregn nån längre period så stiger vattenföringen.
Jag skulle nog inte tveka att vandra då, jag brukar oftast starta en vandring första veckan i Juli varje år, man hoppas på att undvika både vårflod och myggperiod genom att ligga mitt emellan...

lycka till!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vi är tre som kommer vandra från Suorva mot bron över Kukkesvagge andra veckan i juli, nån som har koll på unjefär hur högt upp som det är gångbart vi8d denna tid denna sommar?
Frågan är om man kan gå över flättet estället för att skråa (för utsikten om vädret tillåter).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips