Snö-/vattenläge i Kebnekaise

Tänkte hålla denna tråd rullande. Jag sticker den 10/7 och ska ta mig in till Keb via Nikka och vidare in på Nordkalottleden bort mot Norge och sen en runda söderut och åter till Keb igen.

Hur är snöläget? Ser på webcam-bilderna att det är barmark där iaf, men att det på fjället är rätt mycket snö kvar. Någon som varit högre upp och har något att rapportera? Det ska regna nu och dessutom är det ju runt 10-15 grader även uppe på höjd.

// Jocke

Kebne 30 juni

Var på ett uppdrag till Kebne och toppstugen sent på kvällen den 30 juni. Det var folk i toppstugan och folk på väg upp, såg inte speciellt svårt ut. Barmark ned mot Singi och Kungslden södert.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Kom just hem efter en runda nikka-keb-singi-sälka-nallo-vistas-nikka. I Unna Räiddavagge mellan sälka och nallo var det snö i stort sett hela vägen, som inte bar. Men det har varit varmt så jag tror det smälter bort snart.
Vid Kebnekaise fjällstation var det många som varit uppe på toppen och jag hörde ingen som klagade över snöläget. Mötte flera som gått genom tjäktjapasset och det verkade alla tycka vara jobbigt mycket snö.

I övrigt var det torrt i markerna och mycket vatten i jokkarna.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips