Snart på väg

På Söndag är det dax.

Spänningen ligger i luften, packningen står färdig på golvet, listan är avprickad gång på gång.
Nu saknas inget.

Tiden nu används till att läsa väderleksrapporter och de ser riktigt bra ut. Snöfallen har lyst med sin frånvaro.

Bil till Chamonix och sen ett par dagar för att känna på den tunna luften & ta ett par "små" toppar innan vi kanske på Midsommardagen tar oss an Mont Blanc via Cosmiques Route:

Kolla gärna in bloggen där vi skriver om äventyret

MVH
zzeezz

Tiden nu används till att läsa väderleksrapporter och de ser riktigt bra ut. Snöfallen har lyst med sin frånvaro.

Vad har du fått den infon ifrån? Har snöat 100cm sedan 6 juni över 3600m, starka vindar dessutom. Bra länk på franska om väder/snö förhållanden i området: http://france.meteofrance.com/france/MONTAGNE?MONTAGNE_PORTLET.path=montagnebulletinneige/DEPT74
Kommer ny rapport måndag 15juni.

jaja, det blir nog bättre till midommar får vi hoppas. Lycka till!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Prognoser

Jag har letat efter sidor som visar hur vädret har varit på toppen.
De sidor jag har läst visar bara prognoser dessa har jag kollat med hur vädret varit i byn och vid Auguille Du Midi. Jag har alltså haft fel.

Det var ju absolut inte goda nyheter med all denna snö som har kommit senaste tiden lavinfaran måste ju vara ganska stor nu.
Det kan ju vara så att de har stängt Cosmiques routen pga detta.
Efter ett besök på “Office de Haute Montagne” så kanske vår plan får ändras en hel del.

Prioritet 1: Är att inte ta för stora risker, komma hem levande och oskadade
Prioritet 2: Är att nå toppen
Prioritet 3:Är att nå toppen via Cosmiques Routen

Synd bara att jag är totalkass på Franska så länken hjälper inte mycket. Du har ingen liknande på Engelska?

MVH
zzeezz

Vad har du fått den infon ifrån? Har snöat 100cm sedan 6 juni över 3600m, starka vindar dessutom. Bra länk på franska om väder/snö förhållanden i området: http://france.meteofrance.com/france/MONTAGNE?MONTAGNE_PORTLET.path=montagnebulletinneige/DEPT74
Kommer ny rapport måndag 15juni.

jaja, det blir nog bättre till midommar får vi hoppas. Lycka till!

Prioritet 1: Är att inte ta för stora risker, komma hem levande och oskadade
Prioritet 2: Är att nå toppen
Prioritet 3:Är att nå toppen via Cosmiques Routen

Synd bara att jag är totalkass på Franska så länken hjälper inte mycket. Du har ingen liknande på Engelska?

MVH
zzeezz

Sund prioritering, men varför inte slänga in en punkt 1,5: Att göra roliga alpina turer (oavsett vilka)?

Det finns turer för ett helt liv där nere. Att haka upp sig just på Mt Blanc är bara en begränsning.

Jag kan ge två goda råd inför samtalet med de på OHM. I synnerhet för den som inte pratar franska:
1) Är ni tokfokuserade på just Mt Blanc så kommer de (oavsett er verkliga kapacitet) att sortera in er i kategorin "nybörjare som absolut skall göra Mt Blanc och som förmodligen blir ett fall för räddningstjänsten". Råden ni får kommer då vara mer inriktade på att avråda er från risker än att hjälpa er upp.
2) Fråga inte i största allmänhet efter bra turer. De har ju ingen aning om vad ni klarar och vill inte ta ansvaret för att ha rekommenderat någon tur om det går galet. Läs på innan, välj ut några alternativ och fråga specifikt om förhållandena på just de turerna. Då får ni en helt annan hjälp.

Lycka till och ha det kul! Jag får ju alp-abstinens bara av att skriva om det...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips