Smartphone som helt tappar kontakt med GPS:n

Hur flashar du om en telefon som inte startar?

Om telefonen inte startar så kommer ju inte serviceverkstaden att kunna se att man lagt in annan programvara.

Alla Android-telefoner har såvitt jag vet också en recovery-konsoll (när man ska installera egna ROMar så brukar byta ut recovery-konsollen vara steg 1), så även om man lyckats trasha själva Android så kommer man in i recovery och kan flasha om.

Jag tror också att de flesta telefoner kan flashas via USB även om recovery är död.


Vad jag har sett på Swedroid så är det inte särskilt vanligt att garanti nekas på grund av flashad telefon. Det är betydligt vanligare att fel avskrivs som "fuktskada". Man får ju normalt inte ha telefonen i byxfickan (det är för fuktigt där) och man får ju absolut inte utsätta den för minsta regnstänk.
 
På ZTE Blade sitter GPS-antennen längst upp i telefonen medans GSM/3G-antenner (eller antennerna) sitter längst ned i mikrofonänden. Kan väl tänka mig att logiken där är att GPS-antennen har bäst kontakt mot satelliterna längst upp och används mest då telefonen inte hålls mot huvudet medans "telefonantennen" sitter nere så att den kommer bort från huvudet och därmed minskar energiabsorptionen i huvudet.
Hur de sitter i andra telefoner vet jag inte.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.