Smartphone som helt tappar kontakt med GPS:n

Har två gånger denna vecka råkat ut för att min smathphone (ZTE Blade) tappar kontakten med GPS:n. Båda gångerna djupt inne i skogen under svåra förhållanden. Sedan har den vägrat att återuppta kontakten (väntat minst en timma) till dess jag befinner mig mycket nära nån mobilmast igen.

Inte ens Google Maps funkar med masttriangulering. Ena gången gav den en position på 5 km när och andra gången kom kartan fram för ett område flera mil från platsen utan någon position alls.

Någon som råkat ut för samma sak? Tips på nå`n lösning!
 
När det har hänt mig på min SE X10 mini så har omboot löst problemet. Har provat att stänga av GPS och slå på igen utan lycka. Händer aldrig på min Garmin eTrex Vista HCx, den bara fungerar.
 
Min ZTE Blade är inne för rep för 4:e gången. Kan bara gissa vad det verkliga problemet är, antennen för 3G.
På GSM funkar det att ringa och jag tappar inte min operatör (Tele2) men sätter jag telefonen på 3G så märks det mycket fler störningar. Jag tror GPS:en behöver hjälp av 3G för att hitta position.
Sätter jag telefonen på Auto dvs växla mellan GSM och 3G automatiskt, blir det fullständigt katastrof. Jag tappar operatören helt, kan inte ringa alls, hjälper inte att starta om. Upp till 20 min (utomhus mitt i Sollentuna). Antingen hittar dom ett fel som kan lagas eller så får jag reklamera/slänga skiten. Billigt blev dyrt.

thomas
 
Tyvärr ganska vanligt problem oavsett tillverkare. Handlar i regel om dålig mjukvara i telefonen. Uppdatering kan lösa problemet om tillverkaren insett bristen. Dessvärre är det inte alla tillverkare som ser nyttan att underhålla en lanserad produkt. Ingen nämnd ingen glömd.
Jobbar själv i branschen och man ska komma ihåg att gps funktionen normalt är byggd för vanlig bilnavigering och inte som en ersättning för kraftiga gps mottagare. Bra feature men absolut inte till för överlevnad.
Ställ krav på tillverkaren att de uppdaterar mjukvaran eller byt märke!
 
Jobbar själv i branschen och man ska komma ihåg att gps funktionen normalt är byggd för vanlig bilnavigering och inte som en ersättning för kraftiga gps mottagare. Bra feature men absolut inte till för överlevnad.

På vilket sätt menar du att konstruktionen skiljer sig?

Värt att notera är ju att bilnavigering normalt kräver BÄTTRE mottagare än friluftsnavigering, eftersom det är sämre signalstyrka inuti en bil.
 
Värt att notera är ju att bilnavigering normalt kräver BÄTTRE mottagare än friluftsnavigering, eftersom det är sämre signalstyrka inuti en bil.

Jag har också läst på forum att mobiler ska vara snabbare på att hitta satelliter än vanliga GPS:er för att telefoner utnyttjar mobilnätet också. Jag kan bara säga att mina Garmin GPS:er (76 CSx och Etrex HCx) aldrig har några problem med hitta eller behålla mottagning i bilen. Min ZTE Blade var aldrig i närheten av tillförlitlighet. Vare sig i bilen eller utanför, inte ens när jag upplevde att den fungerade.

thomas
 
Han skrev "djupt inne i skogen under svåra förhållanden". Min gammel-GPS, eTrex Vista C (utan högkänslig mott), hade jag bara trubbel med en gång i skog och det var i hög tät lövskog. Hade aldrig problem med den i de bilar jag använde den men jag förstår vad du menar, att stå ute med OK sikt är förmodligen bättre.

Värt att notera är ju att bilnavigering normalt kräver BÄTTRE mottagare än friluftsnavigering, eftersom det är sämre signalstyrka inuti en bil.
 
Det heter A-GPS. Jag tycker att min X10 mini är snabbare än mina garmin eTrex, C och HCx, på att få fix pga detta: http://sv.wikipedia.org/wiki/Assisted_GPS (däremot strular det aldrig när man väl fått fix med de rena GPS:erna).

Jag har också läst på forum att mobiler ska vara snabbare på att hitta satelliter än vanliga GPS:er för att telefoner utnyttjar mobilnätet också. Jag kan bara säga att mina Garmin GPS:er (76 CSx och Etrex HCx) aldrig har några problem med hitta eller behålla mottagning i bilen. Min ZTE Blade var aldrig i närheten av tillförlitlighet. Vare sig i bilen eller utanför, inte ens när jag upplevde att den fungerade.

thomas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.