Smala skor!

Efter att ha sökt efter fungerande kängor är jag beredd att ge upp. Skor som säljs i Sverige verkar alla vara gjorda efter nordisk läst: dvs för en bred fot. Men så ser inte mina fötter ut! Så hur kan man få tag på vandringskängor med smalare läst? Tillverkare som Boreal och Scarpa borde ju tillverka sådana, även om de inte säljs här. Har någon lyckats hitta en lösning på detta?
 
Lundhags...?

Lundhags har en smal (nära) läst till sina kängor. Den finns bla på Fjell modellen men kan fås som tillval till samtliga Lundhags kängor.
/M
 
mariatherese; sa:
Så hur kan man få tag på vandringskängor med smalare läst? Tillverkare som Boreal och Scarpa borde ju tillverka sådana, även om de inte säljs här. Har någon lyckats hitta en lösning på detta?

Jag brukar köpa mina kängor när jag är ute och reser, vanligtvis i Spanien. ;)
Flera tillverkare, bl.a. Lundhags och Jörnkngan, kan erbjuda smalare skor. Tyvärr så duger ju inte deras modeller till allt jag vill företa mig men det kanske räcker för dina behov?
Hör med agenterna annars. De borde kunna ge råd. "Skoproffset" Malindo har säkert också en del tips... ;)
 
mariatherese; sa:
Efter att ha sökt efter fungerande kängor är jag beredd att ge upp. Skor som säljs i Sverige verkar alla vara gjorda efter nordisk läst: dvs för en bred fot. Men så ser inte mina fötter ut! Så hur kan man få tag på vandringskängor med smalare läst? Tillverkare som Boreal och Scarpa borde ju tillverka sådana, även om de inte säljs här. Har någon lyckats hitta en lösning på detta?
Hej!
Jag har också smala fötter och ett märke som jag köpt är Merrell (www.merrellboot.com). Det första paret jag köpte för några år sedan använde jag så mycket så de blev utslitna. Har nog aldrig haft såna sköna skor nån gång! Merrell tillverkar sportskor, sandaler och kängor osv. Jag har alla tre sorterna... Men det första paret var skönast. Det beror nog lite på modellen i sig, så prova olika modeller. Finns bla på Intersport (åtminstone där jag bor).
Mvh Stefan
 
Lundhags Option

Lundhags har ju optionkängan som ger möjlighet att välja själv vilken läst man vill ha. Man får en skräddar sydd känga helt enkelt. För övrigt kan jag varmt rekomendera lundhags!
 
Jaktkänga

Jag köpte chevaliers höga känga i höst och den är ganska smal.
kanske dom har andra modeller också.
 
studs?

Jo, jag har själv ett par gamla Lundhags luffarkängor som fötterna fått skramla runt i. Men jag skulle vilja hitta skor som har rejält med dämpning i sulan, allra helst som i ett par joggingskor. Men Lundhags kanske har infört det på sina nyare modeller?
 
Italienska tillverkare har ju ett rykte om sig att tillverka skor och kängor med jämförelsevis smala läster. Kolla exempelvis märken typ Scarpa, La Sportiva, Trezeta etc

De flesta tillverkare har ju ocksà Lady-versioner, vilka teorestiskt sett brukar ha nâgon eller nàgra av följande karakteristika:

mindre storlekar
lägre vikt
lägre skaft alt. mer krage i skaftets bakre del
smalare passform om hälen
lägre, mer profilierad vrist
....

Detta för att báttre anpassa skon efter följande egenskaper, vilka man i generellt tillskriver kvinnan och dess fot (jämfört med mannens och dennes fot):

mindre fötter
smalare fötter, särskilt runt hälen
lägre, mer kurvade vrister
köttigare fötter, och därför mer känsliga för tryck
i allmänhet mer känsliga för hârda och tunga skodon

Mvh / Mats
 
Lundhags

Hos Lundhags kan du specialbeställa en känga precis som du vill till överkommligt pris. Du kan välja läst, typ av skinn, höjd på skaftet mm, i alla fall gick det för ett par år sedan. Skriv till dem och fråga http://www.lundhags.se

/Hans
 
Mariatherese, är hela din fot smal eller är det bara hälen som är smal? Jag uppfyller kriterierna för damfot enl. Malindos beskrivning och för mig funkar damläst bra. Unisexläster och "små skor som passar både småpojkar och kvinnor" brukar inte passa, de är alldeles för breda i hälen.
F.ö. tycker inte jag att det gör så mycket om det är luftigt i främre delen av skon, bara bakre delen sitter som gjuten.

/Stina
 
Jovisst, men

Problemet tycks vara att åtminstone Scarpa anpassar sina skor efter det land de ska säljas i. Därför är inte ett par Scarpaskor lika smala i Sverige som de är i Italien. Frågan är nästan om jag inte ska ta och boka in en resa till Italien i sommar för att lösa skofrågan;-) Möjligen uppstår då nästa problem, att jag dessutom drar en ganska stor storlek...

Huvudproblemet är att hitta en sko som är rejält smal över fotens mitt. Om man inte vill ut och vandra i sina joggingskor (sådana finns ju att få tag på som sitter bra) ska man då vara tvungen att göra specialbeställningar?
[Ändrat av mariatherese 2003-03-28 kl 09:13]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.