Skor

Här kommer en till fråga om utrustning.

Jag har pratat med olika personer om vad som gäller under vanringen till fötterna. Vissa säger stövlar, vissa säger sandaler, andra säger kängor med damasker. Jag ska använda mina skor/kängor/etc. till en sommarvandring på Kebnekaise.
 
Beroende på i vilken terräng du tänker gå så skulle jag säga kängor, stövlar, eller riktigt stadiga skor. Jag föredrar kängor för det mesta. Sandaler är nog lite för sladdriga för de flesta fjällvandringar (fast jag gick i sandaler tre dagar utanför lederna i Arjeplogsfjällen när sulan ramlade av på min ena känga, det fungerade ganska bra). Jag brukar ha med mig sandaler att vada i.
 
Kängor...

Jag har ett par Lundhags Scout (www.lundhags.se), som jag har haft i 4 år nu. Dessa känger är enligt min mening helt perfekta: Behövde inte ens gå in dem inför vandringen det behövs dock en raggsocka, detta kan låta rätt så varmt, men det är det inte! Kängan ger stabilitet i och med dess långa skaft vilket kan vara skönt ibland om man nu råkar kliva lite snett. Vadning på Kungsleden är inte så vanligt förekommande på sträckan Abisko-Nikkaloukta. Har gått den flera gånger och aldrig blivit blöt om foten pga vadning. Däremot så skulle jag rekomendera att ta med ett par sandaler att ha och gå i när du kommit fram till stugan. Gick ett år med ett par adidas skor vilket var det sämsta jag gjort, fy fan vad ont jag hade i fötterna efter 6 km bytte till kängorna och har gått i dem sedan dess. Mitt tips är att ivf lägga en lite större slant på ett par bra kängor än att snåla in, sen om Lundhags är bäst för dig eller inte får du avgöra. Det finns förmodligen lika många åsikter om den bästa kängan som det finns vandrare.

Lycka till, och ha en god tur i sommar!!!
Mvh Mathias
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.