Vandringskängor/skor?

Jag ska vandra i fjällen för första gången i sommar. Ska vara ute en vecka i augusti. Tänkte försöka handla vad jag ska ha på fötterna redan nu så jag hinner gå in mig.
Vad är bäst att ha? Har förstått att det är mest vandringskängor som gäller men ur mina oerfarna ögon så undrar jag varför man inte har ett par riktigt sköna joggingskor.
Är det ngn som har tips på märken m.m.
All erfarenhet och tips emottages tacksamt.
MVH Emma
 
Om du ska gå med lätt packning, t.ex. göra dagsturer från en fjällstation eller bara gå mellan stugor utan tält, sovsäck, liggunderlag, kök osv, och dessutom hålla dig till upptrampade stigar och leder nedanför sisådär 1000-meters nivån och vet med dig om att du har starka, stabila fötter/vrister utan anlag för att vricka/stuka foten, då kan det räcka med ett par stabila promenadskor typ joggingskor. Det får ju inte vara spöregn och lervälling i en vecka heller förståss. Om detta inte stämmer in på dig och din vandring så bör du börja titta efter något stadigare för fötterna.

Fördelarna med kängor, eller gummistövlar som också är populärt är främst bättre stöd, styvare sulor och vädertåligare.

Populära märken är Lundhags, Meindl, Jörnkängan, Hanwag, Garmont, Haglöfs när det gäller kängor. Gummistövlar känner jag bara till Tretorn och Le Chameau.

Att tala om vilket som är bäst är lite av en religion. :) Jag har haft 2 Lundhagskängor och en mjuk, lite vadderad känga från Garmont. Första Lundhagaren (Alaska) visade sig vara för bred om lästen och sen växte jag ur dem! Men bra för övrigt. Garmonten var bra och jättesköna men när de nån gång blev blöta (inifrån och utifrån) så tog de en himla tid att få dem torra. Nu har jag Lundhags Fjell Mid som jag stormtrivs med. De är lite lägre men ger bra stadga. De första var rätt höga och jag upplevde dem som lite jobbiga för vaderna. Gummistövlar går bort för mig för jag svettas rätt bra om fossingarna. Kängor i Gore-tex passar jag mig lite för, har hört för mycket kritik om sådana.

Var en riktig "jobbig" kund och prova ordentligt i affärerna. Gå fram och tillbaks, gå upp på en stol, prova med olika sockar. Till sist och syvendes måste du själv avgöra vilka som passar din fot bäst.

Lycka till
Peter
 
Kängor

Hej!

Naturligvis beror valet av skor på vad man vill ha ut av sin vandring, var man tänker gå osv osv.

Men generellt sett skulle jag avråda från joggingskor, även om det finns varianter som mer eller mindre ser ut som kängor.

Terrängen kräver ofta rejält stöd för vrister och underben. Särskilt viktigt när man skall bära ett antal kilo på ryggen. Även om det finns leder att gå, så kan de inte jämställas med promenadstigar. De är söndertrampade, partier som går över blockmark, myrar eller andra blöta områden (du rör dig i vårt lands nederbördsrikaste områden!)

Visst - vid 100% torrt och soligt väder kan man väl använda joggingskor på dagturer i närheten av fjällstationen. Men ingen kan garantera sol. Jag kan däremot garantera att du blir nöjd, när du kommer där i dina nya kängor.

:)

Mvh Bert
 
Kängor

Rejäla lite högre vandrarkängor med styva sulor avlastar din arma fötter och vrister antingen du bär på ryggsäck eller ej. Du har dessutom en "sportslig" chans att unvika bli blöt i första lilla pöl.
Sedan kan man ju slåss om läderkängor eller Gore-Tex är bäst, själv har jag ett par (läder) Lundhags Professional med höga skaft och gummi över fotdelen. Att vaxa in sina kängor ofta är bara rofyllt, dessutom torkar läderkängor lätt över natten eftersom det inte finns något supergosigt foder som tar en vecka att torka ur (Gore-tex alltså ;-) ).
Man kan också ta med ett par teleskopstavar med "gummipluppar" på spetsarna, det höjer säkerheten och ger dig mer marginal och snabbhet både på platt och i oländíg terräng.

Det finns hur många råd som helst, du bestämmer dock själv till slut, det är dina fötter, din utrustning och framförallt din vecka.

God tur Anders
 
Allt -- eller i alla fall en del -- beror på hur mycket pengar som finns att tillgå och hur mycket kängorna kommer användas i framtiden. Om det är din första tur så kanske du inte vet om det är något du kommer att pyssla med ofta i framtiden och då tycker i alla fall jag att ett par kängor för 2-3 tusen pix är på tok för mycket. Då tycker jag att det är bättre att satsa på ett par gummistövlar. Det är helt OK att gå i ett par bra gummistövlar och det kostar avsevärt mycket mindre.

Å andra sidan kanske du är en rutinerad låglandsvandrare och är rätt så säker på att du kommer fortsätta vandra, och då kan ju ett par dyrare skodon vara en mer rimlig investering.
 
Stövlar inget dåligt alternativ

Själv begagnar jag kängor, men de första femton åren av mitt liv levde jag i gummistövlar, med och utan packning på ryggen, och njöt av det. Min flickvän går fortfarande i stövlar, även i stenig terräng (ex kebnefjällen).

Låt terrängen vara med i valet av skodon: ska du gå lågland spelar det liten roll vad du har på fötterna (fast gympaskor är ett blött alternativ). Går du i höglänt stenterräng är kängor bra men inte obligata. Går du i medellåg och blöt terräng (=det mesta av svenska fjällvärlden och ffa Sarek) är stövlar ett bra alternativ, om du inte lider av svaga fotleder eller riklig fotsvett ;)
/A.
 
Re: Kängor

Blade99; sa:
Att vaxa in sina kängor ofta är bara rofyllt, dessutom torkar läderkängor lätt över natten eftersom det inte finns något supergosigt foder som tar en vecka att torka ur (Gore-tex alltså ;-) ).
Fel, fel, fel, fel! ;)
Det är inte membranet som är svårt att torka utan polstringen. Det finns läderkängor med polstring fast utan membran som också torkar långsamt.
För att besvara ursprungsfrågan så blir det absolut bäst om man anpassar skodonen efter terrängen. Det innebär att det inte finns en skomodell som passar till alla fjällvandring, varken i Sverige eller någon annanstans...

/Fredrik, med 4 par kängor, ett par stövlar, ett par bällingskor (lappskor) och ett par Montrail Vitesse
 
Re: Stövlar inget dåligt alternativ

Strykarräven; sa:
.....
Låt terrängen vara med i valet av skodon: ska du gå lågland spelar det liten roll vad du har på fötterna (fast gympaskor är ett blött alternativ). Går du i höglänt stenterräng är kängor bra men inte obligata. Går du i medellåg och blöt terräng (=det mesta av svenska fjällvärlden och ffa Sarek) är stövlar ett bra alternativ, om du inte lider av svaga fotleder eller riklig fotsvett ;)
/A.
Håller helt med om att terrängtyp i mångt och mycket avgör typ av skodon. Kängor tycker nog de flesta är det mest allsidiga.

Vad betyder egentligen "lågland"? Åsyftas antal meter över havet så är det ett dåligt generellt kriterium för slutsatsen att typ av skodon "spelar liten roll". På "platten" är nog ett bättre uttryck. Fotot nedan torde ingå i kategorin "lågland" när svenska fjällkedjan diskuteras; väster om Rogen, 750-800 meter över havet, och är inget ställe där jag vill ha gympaskor på fötterna, knappast gummistövlar heller:

cpic40c18b3829276.jpg


Raskesven
 
alven; sa:
Allt -- eller i alla fall en del -- beror på hur mycket pengar som finns att tillgå och hur mycket kängorna kommer användas i framtiden. Om det är din första tur så kanske du inte vet om det är något du kommer att pyssla med ofta i framtiden och då tycker i alla fall jag att ett par kängor för 2-3 tusen pix är på tok för mycket. Då tycker jag att det är bättre att satsa på ett par gummistövlar. Det är helt OK att gå i ett par bra gummistövlar och det kostar avsevärt mycket mindre.

Å andra sidan kanske du är en rutinerad låglandsvandrare och är rätt så säker på att du kommer fortsätta vandra, och då kan ju ett par dyrare skodon vara en mer rimlig investering.

Det bästa tipset tycker jag, och visar det sig att du tyckte veckan var trist, har du sjyssta stövlar. Det behövs ju lite då och då med.
Stövlar är absolut inget dåligt alternativ heller, jag gick en fjällmarch i lumpen med stövlar. Naturligtvis blev det kanonväder, men det funkade skapligt ändå. Rullade ner skaften, och bytte sockor ofta. De blöta torkade snabbt på säcken.


/Tommy
[Ändrat av Tommy125 2005-04-07 kl 08:14]
 
Lågland

Tja, förvisso hade kanske definitionen "surland" legat närmare. Men trådskaparen skriver "en vecka i fjällen", och det är den frågan jag försöker möta. Visst finns det många hektar stenskravel i skogsmarken även här utanför Umeå, och särskilt i den mer fjällnära skogen, men talar man om en veckas fjällvandring (särskilt den första vandringen), menar jag att man klarar stora delar av lederna i stövlar, särskilt de delar som "ligger lågt", dvs den första och sista dagens skogsvandring, samt de många dagarna med mulet och ev regn, då man ofelbart måste korsa bäckar och myrpartier. Om dessa sedan ligger på 400 eller 900 möh må vara osagt, men du vet nog vilken terräng jag menar. I Kebne får man känslan av att det mesta är månlandskap oavsett höjd, men både i jämtlands- och Vindelfjällen är det betydligt surare, för att inte tala om delar av Abisko och Sarek samt Padje.

Dessutom kan sura fötter i en vecka döda vandringsintresset för förstagångsvandrare. Särskilt som man ofta saknar förmågan både att bedöma vilka kängor som ger mest pang för pengarna, hur de ska skötas och vad de duger/inte duger till (hoppvada, wiihiii!)

Men själv går jag som sagt i kängor, tycker de är överlägsna, men det tog ett tag att hitta några som var bra, och de första (Lundhags Sc hiking, 2000+ kr och minutiöst skötta) var betydligt sämre än stövlarna någonsin varit.
/A.
 
Kärringen mot strömmen...

Här kommer några egna erfarenheter, självklart stick i stäv med vad andra upplevt... ;)

Jag skulle vilja avråda från stövlar för fjällbruk (dvs. mer eller mindre stenigt underlag). Jag har gått med Tretorn Sarek Millenium i ett antal år och tycker att de inte riktigt pallar med långa dagsmarscher. Efter 20+ km, då man börjar bli trött i fötterna, känns träsulan otillräcklig och varje sten lämnar efter sig en obehagskänsla som åtminstone för mig blir hindrande. Andra kanske inte har upplevt detta problem?

Jag skulle också vilja slå ett slag för väl insprungna terränglöparskor, om man har någorlunda stabila fotleder. Löparskorna bör vara relativt fria från foder, så att de torkar snabbt efter vadningar och plurrande. Det är en dröm att gå långa sträckor på hyfsat underlag i sådana, man blir inte alls lika trött i fötterna som att lunka på i stövlar.

Är fallet att man haft problem med fotlederna, eller avser gå i brant och stenig terräng, blir det till att instämma med ovanstående och rekommendera kängor med ordentligt vriststöd. Varför inte ta med terränglöparskor (om man nu äger sådana) som lägerklövar/vadningsskor, att använda på de enklare sträckorna?

/P
 
Även jag måste lägga in låga trekkingskor (gymnstikskomodell) som ett av det bästa alternativen vid vandring. Torkar fort och lättheten att hoppa mellan klippbocken överväger känslan av stabilitet som man har med ett par rejäla kängor. Dock finns det vissa tillfällen då gymnastikskor går fet bort, bl.a. vid mycket tunga vandringar, vandring på höghöjd där inslag av glaciärer m.m förekommer.

Har själv ett par trezeta storskor, ett par goretexliknande kängor av budgetmärket colombia, ett par "lumpen" kängor samt ett par låga trekkingskor (gymnstikskomodell). Stövlar tycker jag verkar vara ett utomordentligt dåligt alternativ eftersom dom är tunga, otympliga, hård sula, andas dåligt och oftast har dåligt grepp.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
Jahoppja Köpråd vandringskängor Fjällvandring 4
josefibacken Val av vandringskängor. Fjällvandring 2
amme66 Vandringskängor Fjällvandring 9
awellander Lätta vandringskängor Fjällvandring 6
Anliro Tips på bra vandringskängor Fjällvandring 16
StinaIda Vandringskängor för små damfötter? Fjällvandring 8
mnen Vandringskängor Fjällvandring 9
Orstadius Hjälp - Vandringskängor! Fjällvandring 4
thomast2 Har vi köpt rätt vandringskängor? Fjällvandring 10
Vilka vandringskängor Fjällvandring 14
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
Ccalle Sarek - lätta skor Fjällvandring 7
undersidan Lämpliga skor för sträckan Nikkaluokta-Saltoluokta? Fjällvandring 3
peejay Skor till kebnekaise Fjällvandring 6
snowdog skor: Salomon cosmic el haglöfs observe mid? Fjällvandring 1
barlidenxc vandringsbyxor/skor Fjällvandring 1
nvl_therese skor på fjället?! Fjällvandring 6
AzP Tips för skor/kängor och annan utrustning Fjällvandring 13
oskarlin Katterat-Ritsem, val av skor Fjällvandring 0
skuggarvet Foppa skor Fjällvandring 25
Gasten Skor Fjällvandring 3
L-L skor för vandring? Fjällvandring 6
Jörgen Fjaderlatt.se Rätt och fel om skor? Fjällvandring 60
avslut1008 Rätt skor......... Fjällvandring 15
mariatherese Smala skor! Fjällvandring 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.