Smala läderpjuck?

Av någon anledning verkar alla pjäxtillverkare skryta med att deras produkter har "bred nordisk läst". För oss med smal häl och vrist är detta ett bekymmer som oftast resulterar i jättelika skavsår pga dåligt hälgrepp. Sportbutiker jag varit och frågat i (även de som ger sig ut för att vara experter) skakar bara frånvarande på huvudet när jag undrar om de har några läderpjäxor med smal läst. Idag har jag ett par gamla Asolo Morgedal som en ortopedskomakare har bänt och och polstrat i för att få någorlunda passform men de är ändå långt ifrån perfekta. Dessutom håller de på att ge upp andan. Är det någon som känner till om det överhuvud taget finns någon som tillverkar läderpjäxor som är lite smalare och lägre bak i hälen?

Jag har motsatt

problem med väl breda fötter. Men klassiskt så har italienska skofabriker förkärlek för smala läster.

Vill du ha en NN-sula eller något mera modernt?

Thure

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Ska testa

Tack för tipset Thure! Det är NN jag är ute efter. Jag ska testa Crispi-kängorna. Vet du t o m någon i Stockholmstrakten som säljer dem?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips