Slitstarkaste vildmarksbyxan från Lundhags

Klättermusen

Håller med Smogz om att Klättermusen Gere uppfattas ruskigt slitstarka. Mina heter Gere 2.0 och har bara hängt med i några månader men jämfört med andra jaktbyxor och friluftsbyxor jag haft är dom här betydligt rejälare. Kostar som två par vanliga friluftsbyxor men går nog att hitta med nedsatt pris.
Har inte prövat Haglöfsbrallorna men dom verkar rätt lika i material, snitt och detaljer förutom att haglöfsbyxorna har stretchpaneler på vissa ställen. Klättermusen är något stretchiga generellt i hela tyget.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Riktigt hållbart (om inte Lundhags är ett skall-krav) så tror jag som KLAGER att yrkeskläder är , bomull med många gram/m2, t ex någon snickarbyxa i tjock bomull härifrån:
https://www.blaklader.se/sv/produkter/byxor

Sen har bomull så klart andra nackdelar i naturen men om det bara är slitstyrka så tror jag på det - ännu slitstarkare är väl byxor med inbyggda skydd för t ex motorsågsförare men då med ännu mer avkall på friluftsmässigheten (tyngre och ännu mer svårtorkade).

Jag skulle själv inte valt ren bomull pga torktiden utan väljer hellre lite mindre tåliga och mer snabbtorkande.

/Patrik, var nöjd med ett par vindtäta friluftsbyxor från Tierra och har nu craft (efter tips i annan tråd här på utsidan man kan inte ge långtidsutlåtande på craftarna ännu)

Bomull är kass vad det gäller slitstyrka. Kanske en sågbyxa i nylon eller mc-byxor med mycket paraaramidförstärkningar kan vara något?

Också en röst på Haglöfs rugged mountain pant. Har två par som ser helt ok ut trots åratal av hård användning.

Kan dock nämnas att de slutat med den modellen... Någon som testat ersättaren? Håller den måttet?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips