Skydda baken vid glidning nedför snölegor

Runt 6:49 i denna video så tar en herre på sig något sorts tygskynke för att skydda baken och byxorna när denne glider nedför en stor snölega. Jag har själv märkt att byxor snabbt går sönder vid dylika aktiviteter, samtidigt som det är bekvämt och går väldigt snabbt att ta sig fram på detta sätt. Är det någon som har sett om det går att köpa något liknande någonstans, eller måste man sy något eget? Jag kan endast hitta skydd för snowboardåkare, som garanterat väger betydligt mer.
 
Min uppfattning är att man bör åka på fötterna. Säkrare lättare att bromsa och väja etc.

Thure
 
Liknar

Runt 6:49 i denna video så tar en herre på sig något sorts tygskynke för att skydda baken och byxorna när denne glider nedför en stor snölega. Jag har själv märkt att byxor snabbt går sönder vid dylika aktiviteter, samtidigt som det är bekvämt och går väldigt snabbt att ta sig fram på detta sätt. Är det någon som har sett om det går att köpa något liknande någonstans, eller måste man sy något eget? Jag kan endast hitta skydd för snowboardåkare, som garanterat väger betydligt mer.

Liknar denna men verkar hårdare.
http://thermotic.se/webshop/fritid/comfort-seat
 
Va mycket försiktig vid snölegor....(jisses)

Hej
Gick en mycket fin vandring över riksgränsfjällen i , strax före stugan (vindskyddet) i valfojåkka så låg ett mycket inbjudande snöfält sluttande perfekt för att sätta sig och åka nerför ...men i sista minuten så sjöng en liten fågel i mitt öra ..ge fan i det ...så jag lyssnade och gav fan i det..kom fram till en kant och det var mer än tio meter fritt fall rakt ner i en jåkk . !!! (jag gick dessutom på ensamvandring)...fick gå upp rejält och gå runt...så efter detta så ger jag fasen i och åka på snöfält där man inte kan slutet....mitt råd till er var mycket försiktiga med snöfält i brant teräng som mynnar ut jokkar ...det var minst sagt mycket scary !!
 
Skulle aldrig komma på tanken att sätta mig ner och åka så där. Såg några som åkte i sopsäck nerför Sylglaciären i en väldans fart med glada tillrop. Vad som helst som stuckit upp hade kunnat skada dom allvarligt men Gud bestämde sig nog för att förhindra att Darwin award delades ut den gången.
 
En spetsig sten i svanskotan sen är det färdigåkt. Klart man ska ta den risken. Det ska vara farligt att vistas i fjällen. Eller?
 
Har engång i stenskavlet under en snölega hittat en slagen som behövde hjälp, han hade åkt skinnkälke ut över nedrekanten. En helt onödig tragedi. Undvik!

Solo sommarskidåkning på snöfläckar kan även de om farten går upp sluta i stenaskavlet nedanför, resultatet är inte vackert. Skadad ensam behöver man andras hjälp, tyvärr kan den komma alltför sent.

Sommarturerna skall även de man komma hem från hel. Annars har man inte skött sin del.
go tur
 
När ändå ämnet är uppe, måste jag ändå erkänna att jag tänkt en del på Liljetoppsrännan sommartid. Vet att några på utsidan åkt på rumpan/hasat sig ner, medan andra avrått pga stensläpp, sten under snön, brant, isigt överst osv...

Galenskap eller försvarbart med försiktighet? För min del handlar det om energiekonomi/tid, inte adrenalinkick.
 
Det kan vara minst lika förödande att ta sig ner för stenskravel med trötta ben och packning!
Rätt eller fel, att hasa sig ner eller inte, det är upp till var och en och det finns nog inget universellt svar då alla situationer kan se helt olika ut.

Jag använder mig gärna utav snölegor.

Lite OT från vad TS undrade dock.
 
Var försiktig

Det kan vara minst lika förödande att ta sig ner för stenskravel med trötta ben och packning!
Rätt eller fel, att hasa sig ner eller inte, det är upp till var och en och det finns nog inget universellt svar då alla situationer kan se helt olika ut.

Jag använder mig gärna utav snölegor.

Lite OT från vad TS undrade dock.

Jo visst kan det illa även när man är trött men inte i de farter som uppstår vid "rumpåkning".
Senast jag besökte Kebnekaise fick jag följa räddningsaktionen av grabbarna från artikeln nedan,
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1022264--jag-bara-flog-fram-mot-branten-

God tur// Elof
 
Jag var ursprungligen inte ute efter en moraliserande diskussion när jag startade tråden, men det kan ju vara bra för de som läser tråden att vara medveten om riskerna. I alla fall så ser jag inga större problem med detta, om man tar hänsyn till riskerna på rätt sätt.
När man glider ner så ska man alltid reglera farten med hjälp av en isyxa, så att farten inte hamnar långt över gånghastighet. Då blir det inte några större problem om man stöter på enstaka stenar, vilket man ibland kan göra.
Om man glider ner och stöter på rena stenfält får man upphöra att glida tills att man har tagit sig någonstans nedanför stenarna. Man får då stanna upp en bit innan stenarna eftersom snötäcket där är tunnare.
Sedan ska man naturligtvis undvika att glida nedför alltför branta eller konvexa snöfält vilka man inte ser slutet på. Stöter man på hård skare så kan det också bli problematiskt. Finns fler saker som man kan rada upp.

I videon tycks "skynket" fylla två funktioner, dels att agera som fortskaffningsmedel nedför snölegor och dels att skydda från solen, vilket ger dess bärare ett beduinaktigt utseende. Jag är eljest en begiven köpare av ett dylikt "skynke". Helst skulle jag ha det gjort i kevlar eller dylikt tåligt material.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.