Äventyr vid 45:an?

Jag ska cykla upp sverige och då blir det 45:an som gäller.
Men jag vill veta om det finns något att göra på vägen upp...
Ex. Forsränning som jag hemskt gjärna vill testa på, och andra liknande aktiviteter.
Så hur kan man göra väg 45 roligare???
Dan
 
Piteälven

Cyklade 45:an mellan Arvidsjaur och Gällivare för ett par år sedan, och när jag slog nattläger vid bron över Piteälven blev jag där erbjuden en forsränningstur till rabatterat pris. Jag tackade nej den gången, men det är ju möjligt att han som driver verksamheten där även nu ger rabatt till stackars slitna långfärdscyklister.
 
Det vore kanon

Ja det vore det.
Jag har redan lagt inn en vilodag där i hoppet om att få testa på forsränningen där.
Så det verkar bli av nu i allafall.
Nåt mer???
 
Forsränningsstart i juli, med mera...

Hej!
Kul att du tänker trampa 45:an upp till Lappland och att du planerar testa forsränningen i Piteälven.
Årets säsong startar i början av juli, har jag hört. För exakt besked ring turistbyrån i Arvidsjaur, 0960-17500. De vet.

Några andra aktiviteter i trakterna:
Ångloket mellan antingen Arvidsjaur-Slagnäs eller Arvidsjaur-Moskosel. Ena turen på fredagar, den andra på lördagar. I Moskosel finns också Rallarmuseum, kolla in hur det gick till när Inlandsbanan byggdes.

Jan Svenssamössan, utkiksberg att vandra upp på. Innan Avaviken, mellan Slagnäs och Arvidsjaur. Enkel vandring -kanske en kilometer eller så- upp på kalfjällstopp, fin utsikt som belöning.

Lappstaden i Arvidsjaur. Byggnadsminnesförklarad plats med en massa lappkåtor och härbren.

Moskoselkåtan. Trampa in i Moskosel och handla en tältkåta direkt från fabriken! (om det inte är semesterstängt där då)

Kommer du i början av juli kan du uppleva folkmusikfestival i Arvidsjaur. Bland annat spelar grupper som Väsen och Hoven Droven...
Direkt efter denna festival blir de 6-8 juli festligt i Arvidsjaur, Nattivalen. Dans, tivoli och sådant. Shebang står på scenen på lördagskvällen...

(Söker du lugn och ro så leta dej till samevistet Hedvallen, någon mil norr Arvidsjaur, ett par kilometer från 45:an. Stig att gå på sista biten. Vacker plats vid ett par idylliska tjärnar, där bland annat kungen, Silvia och Vickan njutit natur...)

Trevlig resa!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
persson65 Tips på kul äventyr med 3åring? Utrustning allmänt 11
Toan Vilken temperatur klarar olika material vid torkning? Utrustning allmänt 3
ThomasG Lundhags Bjerg läcker vid plösen Utrustning allmänt 2
veni Lägerskor som funkar även vid vadning och simning Utrustning allmänt 63
Vandrare Riktigt låga kängor av "Mid" modell. Användbart vid regn? Utrustning allmänt 1
Skattletaren Vattenfilter vid kallgrader Utrustning allmänt 4
Salmiak Powerbank som laddar vid låga amperetal? Utrustning allmänt 30
DK13 Använda vatten i stället för solen vid laddning av batteri. Utrustning allmänt 6
arniklasses Skydda baken vid glidning nedför snölegor Utrustning allmänt 17
icz Lowa Combat Boot ont vid uppför. Utrustning allmänt 4
Elvah Verktyg och första förband vid fjällvandning Utrustning allmänt 60
f98peen Solglasögon vid vandring Utrustning allmänt 13
metrotiger Batterikapacitet vid kyla hos pannlampor Utrustning allmänt 9
farsgubben Behövs dry-bag vid fjällvandring? Utrustning allmänt 37
Morgan Vindskydd vid sjö i GBG ?? Utrustning allmänt 4
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
Oootro Utrustning & stöldrisk vid cykelresa i Sverige? Utrustning allmänt 2
pal2 OK, en gång till. Vad på fötter vid vad? Utrustning allmänt 46
Surjamten Moms vid order från USA? Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.