Moms vid order från USA?

Tjena!
Är det någon som vet hur det fungerar med moms när man beställer varor från USA på nätet? Betalar men amerikansk moms eller lägger de på svensk moms? Det har ju viss inverkan på priset. Och hur funkar det inom EU?
/Rickard
 
Moms

Hej!

Jag har köpt från USA vid olika tilfällen. Ibland får tullen inte tag på dina paket o då slipper du moms. Ibland öppnar dom paketet o då får du betala svensk moms. Lite förenklat.

Lycka till/Jan
 
Surjamten; sa:
Tjena!
Är det någon som vet hur det fungerar med moms när man beställer varor från USA på nätet? Betalar men amerikansk moms eller lägger de på svensk moms? Det har ju viss inverkan på priset. Och hur funkar det inom EU?
/Rickard

Det läggs inte på någon amerikansk moms eller skatt, de skeppar med det pris du ser på siten.

När paketet ska in i Sverige tar Tullverket en avgift och det läggs på svensk moms. Detta sköts av det fraktbolagt som tar hand om ditt paket (UPS, DHL, FedEX etc), de är skyldiga att rapportera innehåll & värde till tullen. Sammanlagt blir det kanske en 30%, minns inte exakt.

Om du vill vara lite lurig kan du be företaget skicka paketet diskret paketerat och/eller ej som flygfrakt, då kan det slinka igenom utan avgifter om du har tur. Känner du någon i USA som kan paketera om det är det ännu bättre, men det är inte tillåtet..

Du får räkna på om det verkligen blir en besparing, i vissa fall kan det vara bättre att beställa från EU-länder där du slipper pålsag av tull & moms.

(Jag har jobbat på UPS i Stockholm en sommar som importer/downloader, så jag har lite koll på detta)
 
Re: Moms

Lindmark; sa:
Hej!

Jag har köpt från USA vid olika tilfällen. Ibland får tullen inte tag på dina paket o då slipper du moms. Ibland öppnar dom paketet o då får du betala svensk moms. Lite förenklat.

Lycka till/Jan

Finns det något man kan göra för att tullen inte skall få tag på paketen?
Företag man bör undvika som DHL eller liknande?

/Joakim
 
Re: Re: Moms

Finns det något man kan göra för att tullen inte skall få tag på paketen?
Företag man bör undvika som DHL eller liknande?

/Joakim

Ett alternativ som jag provat och har fungerat är att be avsändaren använda paket utan företags-logo osv samt skriva på paketet "GIFT TO ...".

Då brukar det gå igenom tämligen osett från beskatnings-sugna arbetare.

Anledningen att jag gjort så är att jag inte uppskattar särskilt principen vi har i Sverge "skatt-på-skatt-på-skatt..."
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan123 Någon som beställt varor från Norge och vet hur det fungerar med moms? Utrustning allmänt 14
UffeB Retur av USA-köp - hur få tillbaka tull + moms? Utrustning allmänt 5
EU-moms Utrustning allmänt 12
Superpuppan Skatt? Moms? Utrustning allmänt 12
Toan Vilken temperatur klarar olika material vid torkning? Utrustning allmänt 3
ThomasG Lundhags Bjerg läcker vid plösen Utrustning allmänt 2
veni Lägerskor som funkar även vid vadning och simning Utrustning allmänt 63
Vandrare Riktigt låga kängor av "Mid" modell. Användbart vid regn? Utrustning allmänt 1
Skattletaren Vattenfilter vid kallgrader Utrustning allmänt 4
Salmiak Powerbank som laddar vid låga amperetal? Utrustning allmänt 30
DK13 Använda vatten i stället för solen vid laddning av batteri. Utrustning allmänt 6
arniklasses Skydda baken vid glidning nedför snölegor Utrustning allmänt 17
icz Lowa Combat Boot ont vid uppför. Utrustning allmänt 4
Elvah Verktyg och första förband vid fjällvandning Utrustning allmänt 60
f98peen Solglasögon vid vandring Utrustning allmänt 13
metrotiger Batterikapacitet vid kyla hos pannlampor Utrustning allmänt 9
farsgubben Behövs dry-bag vid fjällvandring? Utrustning allmänt 37
Morgan Vindskydd vid sjö i GBG ?? Utrustning allmänt 4
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
Oootro Utrustning & stöldrisk vid cykelresa i Sverige? Utrustning allmänt 2
pal2 OK, en gång till. Vad på fötter vid vad? Utrustning allmänt 46
x-treme Äventyr vid 45:an? Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.