Skrovgenomföring

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Det finns tryckluftsslangar i tunnare diametrar som är lagom styva för att dra roderlinor/wire igenom, har använt såna når jag eftermonterat roder på kajaker i både glasfiber/komposit och PE kajaker.

Om du PMar mig kan jag skicka några meter

MVH

Pelle

Tack för svar

Tror jag var lite otydlig i min fråga - sorry.
Hittade dessa igår och gissar att de "gör jobbet". Menade alltså själva genomföringsdetaljen.

Annars har jag fått hem hölje till cykelvajer för att dra vejern inne i skrovet, fram till pedalerna.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    37.2 KB · Visningar: 705
En del folk struntar i de och limma bara in plastslangarna som det pratades om.
Det är enkelt och lätt och fungera.

Ang cykelwirehölje så brukar dessa har stål i sig som kommer att rosta mycket fort tyvärr.

De vanligaste jag sett är tryckluftslang i samma dimension som cyklars broms- och växelwirehöljen. Inga speciella genomföringar, utan fastgjutna i skrovet.
Den på bilden ger en tvär sväng som kommer att nöta och bromsa wiren.
Vi har sådana slangar på jobbet där de styr transportbanor och limpistoler, tror de är 5-6mm i utvändig diameter.

Tryckluftslang direkt ur skrovet funkar bäst tycker jag . Gärna 8mm utvändigt. Ju större slang desto mindre friktion i styrningen .Gäller även skeddawire. Har bytt från 6mm till 8 i min kajak och det gjorde underverk.
Så lite metall som möjligt för att slippa korrosion.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips