Skridsko med bygel fram

Jag tänkte överge mina pjäxor och nuvarande skridskor till förmån för mina klätterskor. De är varma och lagom flxibla för mig.

För detta behöver jag nya skridskor med en bygel fram, liknande den som sitter på ett par stegjärn.

Kommer ihåg att jag såg detta för ett par år sedan, men kan inte minnas på vilket märke. Kan någon hjälpa mig med detta?

Mvh
/föhl
 
Bygel men på annat vis...

Jag har övervägt bygeln på Skyllemark, men har sett skridskor med en enkel bygel som den fram på ett stegjärn;

cassin0005.jpg


Hittade ingen bild på någon freeheel bindning utöver vanliga telisbindningar på den finska siten ovan. Mina Linken funkar inte. Inte Chili heller (har testat)

tack
/föhl
 
Storskor rockar!

Jag kör med ett par gamla Koflash plast storskor i mina skridskor. Funkar skitbra, lagom styva, OK att gå i. Möjligen är dom lite för varma och något tunga. Jag använder en en gammal Isa kevlar skridsko, inte likadan som den nuvarande. Skon sitter bra, men det är svårt att få den att sitta lika varje gång. En bygel fram hade varit optimalt. Funderar på att låna lite delar från mina stegjärn. Om jag skruvar fast en plåtbit fram och en bak, viker dessa samt borrar ett hål i var sida så borde det gå att få dit stegjärnets fästanordning (likadan som på biden ovan). Återkommer när jag hunnit hem o lånat farsans verkstad, det kan ta ett tag...
 
Haglöfs Hansa?

Kanske är det Haglöfs du menar. De har en bindning som kallas Hansa som kom för några år sedan och där komponenterna kommer från en stegjärnsbindning.

Haglöfs skridskor har numera övertagits av Skridskobolaget/Devex som också tillverkar Skyllermarks. Free Heels finss kanppast att få tag på i Sverige. Kommer du ihåg om bindningen du såg hade fast hälfixering?

Hälsningar Thure
 
Jo

någon form av snabbbindning var det. Tror det var ungefär som på en telemarksbindning eller stegjärn, eller så vill jag bara att det ska vara så...

Inte helt olik Haglöfs snabbindning.

Är det 2 eller 3 "b" i det sammanskrivna order som bildas av "snabb" och "bindning"?

:)

/föhl
 
som bladesbinding?

Jag har ett par suveräna bindningar som liknar en viss typ av bladesbindingar med bygeln fram. Vad märket var kommer jag egentligen inte ihåg eftersom det var ca nio år sedan jag köpte dem. Det kan ha dock varit Bore. Sedan jag även har bytt ut beslagen till en krafigare storlek är de mina absoluta favoriter.
De funkar dessutom aldeles utmärkt till slalompjäxor, såväl som till andra pjäxor naturligtvis.
Mvh
 
bygger höjd?

Blades är väl superkorta skidor om jag mins rätt? Dessa bindningar har väl en liten platta under? Är inte risken att de bygger för mycket höjd för att gå stabilt på ett par skridskor?

/föhl
 
Re: Bygel men på annat vis...

föhl; sa:
Hittade ingen bild på någon freeheel bindning utöver vanliga telisbindningar på den finska siten ovan. Mina Linken funkar inte. Inte Chili heller (har testat)

tack
/föhl

Du hittar Free Heelsbindningen från finska Freeheelssidorna om du klickar först "Tunturihiihto" och efter det "siteet". Bindningen är gjort av Stubai stegjärn och är lös häl!
Pekka
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
Sarvi Val av trubbnos-skridsko Långfärdskridsko 6
Marcus Karlsson Wiperboard ny skridsko Långfärdskridsko 9
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
dmchris Hur lista ut rätt bindning/skridsko? Långfärdskridsko 6
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
Chrisdefc Skridsko+pjäxa+skidor=? Långfärdskridsko 9
Anders.Appelqvist Ny skridsko från Pikmakarn? Långfärdskridsko 4
janerikgus Skridsko i USA Långfärdskridsko 4
borgen72 Behöver köptips löshäl-skridsko Långfärdskridsko 8
Torrente Kombinerad skridsko- och turskidsäck? Långfärdskridsko 2
ala Olämpliga kastlinor för skridsko!? Långfärdskridsko 7
kr-val Hjälp att definiera "långfärdsskridskoåkning" Långfärdskridsko 23
salgo60 Holland verkar helt magiskt Långfärdskridsko 6
Mats L Val av sko och skridsko Långfärdskridsko 8
islägg supinering+skridsko Långfärdskridsko 6
Cijzou Hjälp med köp av skridsko Långfärdskridsko 3
stev-o Hållare för skridsko slipning? Långfärdskridsko 2
joask202 Pjäxor+bindningar för skridsko och turskidor? Långfärdskridsko 7
david-d Skridsko i Tjeckien ? Långfärdskridsko 1
kiting Skridsko + kite. Långfärdskridsko 23
david-d Skridsko in Antarktis Långfärdskridsko 2
brigas skridsko i jokkmokk Långfärdskridsko 2
JoW Skridsko i Kiruna? Långfärdskridsko 14
eplabi Vilken skridsko till Salomon SNS Pilot? Långfärdskridsko 48
3034 Vilken skridsko ? Långfärdskridsko 6
kr-val Skridsko - medel mot förkylning? Långfärdskridsko 3
lowe Klimat och skridsko Långfärdskridsko 8
lowe TV-skridsko Långfärdskridsko 5
dabac var köpa skridsko utan bindning? Långfärdskridsko 12
Blekingepaddlare Montera SNS binding på haglövs skridsko Långfärdskridsko 1
cotterskog Skridsko och hälsporre?? Långfärdskridsko 5
Brune Ny skridsko från Lundhags Långfärdskridsko 2
BILLY_L Skridsko till nybörjare Långfärdskridsko 2
Rajjan Spinning på skridsko? Långfärdskridsko 4
Rajjan X-Adventure Access-skridsko 1800:- Långfärdskridsko 9
fredrik-h Utrustning, pjäxa - skridsko Långfärdskridsko 5
salgo60 Stabil och lätt skridsko pjäxa Långfärdskridsko 11
Klapp-skridsko för långfärd. Långfärdskridsko 0
Skridsko som sjukgymnastik! Långfärdskridsko 2
dexecupen Långt fram eller bak.. Långfärdskridsko 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.