skoval för fjällräven classic

Hej alla,

har fundering på att uppdatera skodelen inför fjällräven classic. Tanken är alltså att försöka lyckas gå sträckan inom 3 dygn. Så det rör sig om ca3-4 mil/dygn.

Jag har inte full koll på hur stenigt/blött/etc det är längs leden och vet därför inte heller hur mkt jag kan pruta på speciellt stabilitet med högre skafft och hårdhet på sula. Jag gillar ideen med lätta och låga mesh skor där man enkelt kan komplitera upp med sealskin sockar eller liknande för att lyckas bibehålla torrheten om fötterna.

Jag har ett par mellanhöga haglöfs kängor i dagsläget, men finner de stora och klumpiga.

Hoppas någon kan ge mig bra råd här...

/Tobias

Föret kan som sagt variera med hänsyn till vädret. Men att tre dygn gå i lättare skor i syfte att behålla hastighet verkar klokare än att tro att fotskydd och vikt hjälper upp situationen.
Med sealskins och damstrumpeombyte kan man hålla skinnet torrt och ända gå i väta. Men fotvård och strumptvätt kommer man aldrig undan. 11 mil krymper väl inte?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Kör på snabbtorkande skor

Kan verkligen rekommendera lättare och mer snabbtorkande skor typ multisport eller liknande. Men för mig är det snabbtorkande som är nyckelordet, att de är lätta är mer en bonus. Konceptet bygger ju på att acceptera att man blir blöt om fötterna - men att de sedan torkar snabbt.

Kanske självklart men tänk på att det är en helhet. Ingen ide att ta snabbtorkande skor om man använder bommullssockor t.ex. För mig är sealskins ett sätt att hålla värmen vid t.ex. längre passager av snö - inte primärt ett sätt att hålla foten torr. Skulle inte själv tagit med dem för Classic.

Körde Inov8 Terroc med damstrumpor i Keb-området i somras. Funkade kanon.

/ Tomas

tack för svaren.
En fråga, vad för damstrumpor, någon speciell modell? Vad gör de effektiva?
T02 - Terroc, vilken modell använde du?
Några exempel på någon mer lätt sko?

/Tobias

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips