Skor till cyclocross?

Har äntligen inhandlat en hoj efter långt letande, det blev en Focus Jarifa Cross Disc. Började samtidigt att kika på pedaler och framförallt skor.

Jag kommer använda cykeln som pendlingshoj till och från jobb, ca 2-3 mil/dag samt att jag nu är anmäld till Vätternrundan. Pratade med säljaren som sålde cykeln om jag skulle välja MTB eller Race skor och pedaler men han ingav inte nått förtroende och kom inte med några konkreta svar på mina frågor.

Vad tror ni skulle passa bäst, MTB eller Race? Vad finns det för fördelar/nackdelar?

Tack, tack!

Har äntligen inhandlat en hoj efter långt letande, det blev en Focus Jarifa Cross Disc.

Vad tror ni skulle passa bäst, MTB eller Race? Vad finns det för fördelar/nackdelar?

Tack, tack!

Jag skulle välja lite grövre MTB skor med SPD-pedaler(dubbla insteg) fördelarna är ju att du kan gå å springa lite med såna skor när det är väl besvärligt för att cykla! Sköna oxå att knalla runt med i depåerna vid VätternRundan!

/Janne

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ska du pendla med cykeln så välj MTB-skor. De funkar att gå i, vilket inte är lika självklart med LVG-skor.
Se till att välja ett par med riktigt stum sula så är nog inte skillnaden vid cykling så stor jfm en LVG-specifik sko.
Och precis som stuvarn så skulle jag välja en dubbelsidig pedal. Om det är Shimano/SPD, Time eller något annat är smaksak.
Crank Brothers skulle jag dock inte köpa, de har alltför ojämn kvalitet och jag har sett många gå sönder.

Spd

är mer allround och du kan dessutom ha olika skor för sommar och vinter. På Vätternrundan är racerskor antagligen aningen effektivare.

Personligen har jag olika pendlarcyklar sommar och vinter och racerskor/racerpedaler sommarhalvåret. Ingen höjdare att promenera med, handla i etc men det ger ett nördigare intryck att klappra med klossarna som om man va tjej i högklackat.

Thure

spd...

Har äntligen inhandlat en hoj efter långt letande, det blev en Focus Jarifa Cross Disc. Började samtidigt att kika på pedaler och framförallt skor.

Jag kommer använda cykeln som pendlingshoj till och från jobb, ca 2-3 mil/dag samt att jag nu är anmäld till Vätternrundan. Pratade med säljaren som sålde cykeln om jag skulle välja MTB eller Race skor och pedaler men han ingav inte nått förtroende och kom inte med några konkreta svar på mina frågor.

Tack, tack!

Spd och mtb-skor var det jag skaffade och jag har inte ångrat mig.

Som övriga skriver, enklare att gå omkring med i vardagen ;).

//Johan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips