Skojig pistskida för telemark

Hej,
jag har nu kört på mina Rossignol B3:eek:r, 168 cm långa (jag själv är ca 162 cm) med radie 122-94-112 sedan 2004 ungefär. Jag älskar dom men de är inte optimala i Romme, Hammarbybacken och där jag numera mest hamnar. Jag skulle därför vilja köpa ett par skidor som är roliga i pist, lite mindre svängradie, bättre kant- och isgrepp. Jag tänker ha kvar B3:eek:rna så de nya ska vara bara för korta små pister.

Har ni några tips? Jag är inte jättestark, väger ca 60 kg och 162 cm lång, ganska duktig och vill ha en skida som utmanar mig och gör piståkning lite roligare. Jag kör på Scarpa T2.

Tacksam för alla tips!
Josefin

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Svårt

Det är alltid svårt att rekommendera skidor för det beror så enormt mycket på vad du är för typ av åkare. Ska du köpa nytt så titta i ett av de senaste numren av Åka Skidor där de testar "tjejskidor" (usch vad jag ogillar ordet), men skidor för korta, lätta åkare. Läs den och titta på vad deras teståkare tycker.

fafners råd är också väldigt bra. Kontakta någon av alpinklubbarna i din närhet och försök få tag på en beg raceskida. På så sätt kan du få tag på en väldigt bra pistskida till bra pris.

Det är som sagt svårt att rekomendera specifik skida eftersom det är smaksak hur man vill åka.
För mig skulle tävlingsskidor gå bort eftersom jag vill kunna leka lite med baklängesåkning etc. vilket nog kräver iaf en antydan till twin tip.
Jag är också tveksam till om jag skulle orka hålla emot en SL-skida på telissväng, jag åker redan idag sällan telissväng i pist för att orka sätta mer tryck.

Dessutom undrar jag hur bra köp det egentligen är att köpa tävlings/tränings-skidor. Är inte dom skidorna ganska hårt/mycket åkta och också ofta nerslipade?
Men det är klart, får man dom riktigt billigt så....

Skulle jag köpa något mer pist-orienterat (för telisåknig) än mina Line Prophet (100mm midja) idag skulle jag nog titta på något som marknadsförs som all round-lagg med midja runt 75(?) och gå ner lite i längd så de är lika långa eller lite kortare än jag själv.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips