Skogsskidor för ospårat

Till och med med med stora ryggsäcken med matsäck i. Fast för egen del räcker långa breda Tegnäsare och stavar med STORA trugor väl.
 
Tegsnäs 210 + armékängor

Jag har använt ett par Tegsnäs 210*9 cm med björkundersida, så jag fick tjära in dem själv. Jag är inte nöjd. Tjära skidor är inte roligt, den torkar aldrig och allt får tjära (kläder, bilen, möbler, m.m.) på sig. I lössnö är skidorna alldeles för korta, det blir att pulsa istf att skida. Däremot har jag aldrig upplevt dem som svåra att hantera. Jag skulle köpa ca 3 m långa skidor om jag fick välja om. Jag väger ca 80 kg. På hårt underlag ( t ex fjället) fungerar skidorna överhuvutaget inte, då får man ta av dem och gå. Arméns gamla kängor fungerar däremot mycket bra tillsammans med stövelbindningen men tåremmarna skavs av ganska fort.
 
Peltonen Metsä

Jag har både Tegnäs och ett par peltonen Metsä (http://www.wildmarksshopen.se/product.asp?product=1000) på ca 250cm när jag jobbar eller jagar i skogsterräng eller i fjällen, på bägge skidorna har jag epok-bindning. Jag jagar oxå i södra dalarna och hittills har de långa skidorna på 250 inte ställt till några större bekymmer. Det bör skilja ca 20cm fram och bak mellan ett par 210 och 250cm skidor, 20cm är inte mycket att bekymmra sig om i skogen men den extra 40cm på totallängden gör mycket för bärigheten. Blir det snårterräng använd snöskor.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...