Skötselråd Jörnkängan????

Använd som standrad Nikwax vax (tuberna). Gnid in med händerna så får handvärmen vaxet att tränga in bättre. Vaxa innan du sticker ut på t.ex en vandring, och när du kommer hem efter att ha rengjort kängorna. Ta gärna med lite vax ut så du kan vaxa om då och då om du är ute längre tid än en vecka. Lädret kan vara lite fuktigt när du smörjer.

När du ställer undan kängorna över vintern, om du nu gör det, applicera Jörns, eller motsvarande, blandning av tjära, fett och vax så lädret får suga åt sig bättre än det gör med bara vax. Ge en likadan smörjning när du plockar fram dem efter vintern. Möjligen en gång till under året. Använd inte en produkt med bara fett och smörj inte så ofta med produkter som innehåller fett. Smörjer du för mycket med fett blir lädret sladdrigt. Sky minkolja som pesten. Det gör med tiden lädret poröst.

Ovan beskriver hur jag alltid skött mina Jörnkängor och det fungerar bra tycker jag. En del andra använder enbart vax.

Raskesven
 
Nja, köper ogärna färdiga då mina fötter kräver lite bredare, jag vill specialbeställa efter mina fötter. (=ch jag vet att jörn är breda normalt men mina fötter kräver lite mer, mina lundhagare ser ut som om man har kapat 3-4 cm av tårna.)
 
estetdrägg; sa:
Nja, köper ogärna färdiga då mina fötter kräver lite bredare, jag vill specialbeställa efter mina fötter. (=ch jag vet att jörn är breda normalt men mina fötter kräver lite mer, mina lundhagare ser ut som om man har kapat 3-4 cm av tårna.)

Jag hade samma farhågor innan jag beställde mina jörnkängor från Norge.
Med fötter som vid jämförelse skulle kunna få Kalle Anka att börja prova italienska modeskor så har jag nästan allid skor och kängor för långa för att kunna få tillräcklig bredd.
Jag fick dock en instruktion om hur jag skulle mäta längden på foten och hur jag skulle rita av både vänster och höger fot på två A4. De kängor som jag fick passar perfekt och är de enda kängor eller skor som jag haft som passat bra både i länd och bredd (förutom ett par handgjorda dansskor). Visserligen är jörnissarna breda men jag undrar om de möjligen också har olika bredder på lager!?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.