Skavsår från jörnkängan

Hej, fick mitt par jörnkängor M96 här om dan och har börjat gå lite med dom. Men fick nästan direkt skavsår.
När jag bara har dom på utan att gå känns det som dom sitter bra. Men så fort jag börjar gå trycker det på på innersidan av hälen (båda fötter) och på yttre fotknölen (ena foten bara).
Kommer det här gå över med tiden när jag gått in dem? Och finns det några bra knep för att snabbare gå in dem utan att döda fötterna? Skavsårsplåster är förstås en självklarhet.
 
Fylla dom med ljummet vatten 10-15 minuter innan du ska gå in dem. Dubbla sockar om du inte haft det innan, något man alltid ska ha i skalkängor.
 
Jag vill minnas att det skavde litet på mina fotknölar också när jag köpte jörnisar.
Nya skor skaver på nya ställen, där huden är tunn och känslig.

Ett tips är att bara gå en 10-15 minuter första dagen. Sluta gå långt innan du tror att du kommer få ett skavsår.
Upprepa dagen efter.

Med andra ord:
Gå väldigt varsamt fram så att foten får en chans att bygga hud och anpassa sig. Drar man på sig en blåsa tar det ju en hel vecka innan man kan försöka på nytt =)

Mina jörnisar är nu så mjuka och följsamma att de är som en del av foten =)
 
Fylla dom med ljummet vatten 10-15 minuter innan du ska gå in dem. Dubbla sockar om du inte haft det innan, något man alltid ska ha i skalkängor.

Kör dubbla sockar. Fyll inte med vatten, även om du givetvis häller ut vattnet har du skapat mer friktion i kängan och din hud mjukas upp av kvarvarande fukt vilket gör att du blir mer mottaglig för skavsår. Gummi formar sig inte av ljummet vatten. Vatten kan funka vid hårda gamla läderkängor.

Kristian, som har använt både Jörn och Lundhags mer eller mindre dagligdags i 10 år.
 
Det där vete fasen. Mina Lundhags satt bra från början. Om du får såna där skavsår direkt så verkar det helt fel tycker jag. Gummikängor går ju att lästa ut och låter som en troligare lösning än att försöka blöta och forma gummi...
 
Det där vete fasen. Mina Lundhags satt bra från början. Om du får såna där skavsår direkt så verkar det helt fel tycker jag. Gummikängor går ju att lästa ut och låter som en troligare lösning än att försöka blöta och forma gummi...

En hypotes är att de skor du använde när du köpte dina lundhags nötte på exakt samma ställe, vilket då hade effekten att du inte fick något skav.

Alla skor nöter ju någonstans (foten svävar ju inte omkring friktionsfritt i skon), och jag vill gärna hävda att foten och skon anpassar sig efter varandra med tiden =)
 
Om skorna nöter på flera ställen så sitter de ju inte bra. Sen lär det ju inte bli bättre med ryggsäck och extra vikt. Jag skulle rösta för att lista ut tryckpunkterna och lästa/trycka ut cellgummit på de ställena istället för att han ska plåga sig nån längre tid. Mina sulor krympte över tiden och Lundhags tryckte ut dem 10-15 mm så nu sitter de som en smäck. Jag har åkt på skavsår pga dåliga strumpor en gång men kör nu en mellantjock socka till "vardags" och tunn + mellantjock på seriösare vandring.

En hypotes är att de skor du använde när du köpte dina lundhags nötte på exakt samma ställe, vilket då hade effekten att du inte fick något skav.

Alla skor nöter ju någonstans (foten svävar ju inte omkring friktionsfritt i skon), och jag vill gärna hävda att foten och skon anpassar sig efter varandra med tiden =)
 
Korrellationen mellan tyngre skor (kängor) och fötter med skavsår som följd ökar med styvhet, opassande och vikt.
Utlästning låter som rätt modell i ditt fall.
Alla gummiklädda skor minskar i innerrymd med att gummit torkar och skinnet blir nersaltat med fotsvett.
Nya skor skall aldrig sitta så att de skaver, Visst anpassar sig fotdel och fot till varandra men någon obekvämlighet bör det inte vara.
Riktiga skomakare kan lästa ut. Få det gjort. Kontakta även Jörn.
go tur
 
Om skorna nöter på flera ställen så sitter de ju inte bra. Sen lär det ju inte bli bättre med ryggsäck och extra vikt. Jag skulle rösta för att lista ut tryckpunkterna och lästa/trycka ut cellgummit på de ställena istället för att han ska plåga sig nån längre tid. Mina sulor krympte över tiden och Lundhags tryckte ut dem 10-15 mm så nu sitter de som en smäck. Jag har åkt på skavsår pga dåliga strumpor en gång men kör nu en mellantjock socka till "vardags" och tunn + mellantjock på seriösare vandring.

Vi talar nog om olika saker, men jag är med dig nu =)

Jag menade att skor alltid gnuggar någonstans, och att nya skor ofta gnuggar på nya ställen där huden är ovan.

En sko ska naturligtvis inte trycka/nöta/skava "hårt" någonstans. Då är det fel =)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.