Jörnkängan med stegjärn, Aconcagua

Hej alla,
Någon som har erfarenhet av stegjärn till Jörnkängan?
Funktion samt exempel?

Kommer med stor sannolikhet att besöka Aconcagua 2006 och utifrån vad jag läst är det en nödvändighet med stegjärn vissa bitar av bestigningen.

Kanske ska ha fixerad sula för bästa funktion? Dock är ju större delen av bestigningen vandring där det är skönt med en "mjukare" sula...
 
Det funkar väl antagligen med ett par glaciärjärn med "traditionell" bindning. Jag kan dra på ett par glaciärjärn på mina lundhags men har tyvär inte provat mer än att ha gått några meter på snö/is. Det bästa vore väl att låna och prova.
 
Använde Jörnkängan mycket under min värnplikt och anser det vara en mycket bra och varm känga. Använde den dock aldrig med stegjärn, men skulle tro att den nog tyvärr är lite för mjuk för stegjärn. Vanliga storskor har ju som en förstärkning i tåhättan och är allmänt stabilare. Jörnkängan saknar detta och gummit är mjukt.... men ska inte säga säkert. Bäst är ju förstås att prova!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.