JÖRNKÄNGAN

Mina Salomon vandrarkängor var ute på sin "dödsmarsch" för en vecka sedan. Hjärtligt trött är jag på de kängorna. Polstrade till max och med Gortex. Fina funktioner som gör kängan svårtårkad vid blöta turer och samtidigt onödigt varma vid uppehållsväder...nåväl det var ett felköp redan från början och nu får de tjäna som "skitstövlar" vid skogsröjning på sommartorpet ;o)

Nu söker jag efter en bra känga inför höstens och framtidens äventyr. Har läst och sökt här i forumet och fastnat för JÖRNKÄNGAN.

Om Du har erfarenhet av denna känga skulle jag bli väldigt tacksam om Du kunde skriva lite om Dina erfarenheter. Allt från kängans prestanda, näbbens vara eller inte vara, till hur beställningen går till är av intresse.

Tack på förhand!
 
Jag köpte ett par kängor där för drygt ett år sedan och är mycket nöjd. Den första fördelen jag ser är att man får välja själv hur kängan ska vara utformad så att den passar till ens fötter. Finns tre modeller att välja mellan, Orginal, m/98 och antifrys. Skillnaden på modellerna är, om jag minns rätt att orginal har en lite bredare läst medan m/98 är lite smalare, antifrys är en vintermodell som är lite rymligare så att man får plats med filtladdar och extra sockar (förövrigt den som används av försvarsmakten). Till samtliga modeller kunde man välja valfri sula, vibram, mjuk skidsula (för tegsnäsbindning epok motsv) eller en skidsula som passar till bindningar av den typ som sitter på vitablixten. Sen kan man välja om man vill ha lite annat lulllull t.ex näbb och vill man ha en dragögla bak i skafet går det säkert att ordna.

Den känga jag har är en orginal med vibram sula utan näbb. Jag använder kängan både i tjänst och på fritiden, i skogs och uppe i fjällen. Fördelarna med den är många men här är några. Den tar inte in vatten, förutom i början då trådarna i sömmarna ännu inte svällt och täppt igen hålen, efter detta blir den så gott som vattentät. Den andas bra, och ser man till att torka filtsulorna när man tar rast blir man nästan aldrig blöt om fötterna. Skulle kängan ändå bli blöt så torkar den mycket snabbt. Nackdelar då, i och med att det är cellgummi längst ner så rör sig kängan lite i stolek, har man använt den länge och framförallt i blöt mark så upplever jag att den blir lite större medan den kan kännas lite trång om den fått stå stilla en längre tid. Detta är inget jag tycker är något problem men kan ändå vara tänkvärt om man ska köpa en känga med cellgummi.

Näbbens vara eller icke vara är helt och hållet en smaksak då det igentligen inte finns någon praktisk nytta med den. Jag valde bort den för att jag misstänkte att den skulle vara ivägen, t.ex om man ska klättra upp för en stege. Sen att det är snyggt med näbb, det är en helt annan sak.

Sen kommer vi ju till kruxet med att få tag på ett par kängor då hela årsproduktionen är såld, vet dock inte om det är till myndigheter eller till civila återförsäljare i Norge där de tydligen saluförs. Även om de skulle gå att beställa får man räkna med långa väntetider 2-6 månader innan man får sina kängor. Telefon nr till Jörn kängan har du iaf här: 0916-10121

Lycka till! /Thomas
 
Har använt Jörnkängan i 20 år, och är synnerligen nöjd. Mycket bra inte minst om du får problem med hälsenorna i t ex Lundhags, eftersom hälen sitter "löst" i Jörnkängan. Nu har jag vintermodellen, med filtinnerstövlar, använde dem på Nordpolen för några år sedan, inte en antydan till att frysa om tårna.

Jörnkängan är väl värda att vänta några månader på!

Hälsningar

Odd
 
Jag köpte ett par jörnkängor -92 eller -93. Beställningen per telefon gick bra (känns lite sådär att köpa ett par skor över telefon), killen jag talade med svarade vant på de frågor jag ställde. Tre höjder av skaft fanns då att välja mellan, ett par olika färger på lädret. Du kan sedan välja att "extrautrusta" dina skor. Valde sommarmodellen med en typ av viramsula som är väldigt mjuk och skön att gå i. Jag har använt skorna mest vår, sommar och tidig höst. De har aldrig givit mig några bekymmer och är med undantag för de nu slitna sulorna fortfarande fina. Skorna är oerhört lätta och följsamma att ha på fötterna.
Något som kängan dock brister på är stödet för vristerna. Jag har ganska smala vrister och har svårt att snöra kängan så den ger ett bra stöd. Jämfört med ett mina andra kängor, Mindl Island Pro, är de "fladdriga".
Om du söker alternativ till Lundhags, Graninge eller till och med stövlar är Jörnkängan ett bra alternativ!

/Henrik
 
Har gått 4 Nijmegenmarcher i Görnkängan.
2 gånger hade jag problem med fötterna, första var att jag bytte till kinnakängan "fjollsko" i 2 dagar.
Andra gången hade jag sulat om Jörnisarna med den där mjukare sulan med den gula pricken typ Lundhags. TRYCKSMÄRTOR.
Näbb såklart så det syns att det är görnisar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.