Skötselråd för Meindl?

  • Trådstartare na98pebe@stud.hh.se (Peter B)
  • Start datum

na98pebe@stud.hh.se (Peter B)

Gäst
Är det någon som kan tips mig om skötselråd för mina nya kängor "Meindl Island".
Jag har hört både det ena och det andra om hur de skall underhållas, allt ifrån olika sprayer till vax.
Jag är förvirrad.....


MVH PB
 

ake.jagervall@hassle.se.astra.com (Åke Jägervall)

Gäst
skötsel !

Detta tycker även jag är ett lurigt kapitel, man vill ju gärna att sina dyrt inköpta kängor ska hålla länge !


Jag har ett par Island kängor och har även haft ett par Xenobia kängor från Rockport. Det finns en uppsjö av fotvårds produkter att välja mellan och vilken man ska välja beror nog på vilket resultat man vill uppnå. När kängorna är nya rekomenderar jag att du använder ett flytande nickwax(de brukar finnas på burk med en liten pensel), detta räcker när skorna är nya och gör inte heller skorna mjuka som många andra produkter gör.
Detta enda du ska se upp med när du använder flytande nixvax enligt mina erfarenheter är att undvika och få för myket på de gummi detaljer som finns på skorna, då waxet verkar verkar uttorkande.


När sen skorna börjar tappa den vatten avstötande förmåga som de kommer med från fabriken och lädret börja bli lite upprugat av slitage kan du börja med någon form av vax.


Själv är jag inte jag så förtjust i vax då de enligt mina erfarenheter gör skon mjuk (Jag gillar känslan av att ha foten i en pjäxa ) och instabil när man bär tungt. Vax har även en tendens att inte sitta på så bra och att man är tvungen och lägga på i ganska täta intervaller.


Slutligen ska väll sägas att det inte riktigt går att använda trail and error då det gäller skoskötsel har du en gång använt fastvax så är det svårt att lägga på flytande.


Hoppas detta hjälpte dig något och att dina kängor förblir fina .


Till sist har jag en egen lite fråga ! Hur får man bort lukten av döda djur efter en vandrings vecka, går det eller måste man besvära sina vänner med denna doft !


Mvh Åke
 

magnus_ost@hotmail.com (Magnus Östberg)

Gäst
"sport wax"

Hejsan


Har själv ett par Island. Till dessa använder jag meindls egna "sport wax" efter varje vandring. Detta håller mina kängor i väldigt bra skick och dom är som nya efter varje omgång.
Det finns säker hundratals alternativ men jag har i alla fall inte stött på något negativt med detta vaxet!


Mvh Magnus
 

Andreas

Gäst
Dålig lukt...

Jag har hört att låta ett glas ättika stå ett tag ska fungera för att få bort röklukt i tex bilar. Om detta funkar på skor har jag ingen aning om men det kanske kan vara värt att prova. Om man törs.


Hör gärna av dig med resultat om du testar eller om du kommer på något annat. Det finns ju spray flaskor med luktborttagningsmedel för textilier att få tag på men efter Sverker Olofsons sågning av dessa i plus så vågar i alla fall inte jag prova. ;-)


/Andreas
 
Untitled

För kängor av läder, nubuck och liknande är nog någon form av fast vax det bästa om man vill behålla egenskaperna i kängan. Fett och fettbaserade produkter håller förvisso bättre i kängan än vax men mjukar samtidigt upp materialet och du förlorar stödet.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...