Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Har en husvagnsvärmare som min polare vill köpa. Hans bil är utrustad med propantank. Går det att köra en gasolvärmare på propan? Eller är Propan det samma som Gasol? //Janne
Gasol är oftast propan (ca 95% propan). Det man fyller i "gasolflaskor" (större och små blåa) är propan.
Har du en gul engångsflaska är det oftast butan. Är den grå och engångs är det troligen en blandning av propan och butan.
Propans kokpunkt är -42 grC och butan 0 grC.
Primus gasol för friluftsliv brukar vara 80/20, dvs 80% propan medan tex. Statoils gasol för husvagnscamping och industriellt bruk är som ovan endast 5% butan. Förbränningsvärmet i förhållande till massa är ung lika för både propan och butan.
För att göra saken ännu mer komplicerad finns det kök och värmare för propan avsedda för olika tryck. Lågtryck 3 kPa (30 mbar). Högtryck är > 2 bar.
För att använda en ”lågtrycksapparat” måste man ha en reduceringsventil mellan gasolflaskan och ”apparaten”.
Läs mer på t.ex http://www.gasol.nu
Sista dagen med fint väder i Sarek är det upplagt för en rejäl topptur. Efter en vilodag fortsätter kampen mot elementen och det blir dags att ...
1 kommentar
Östra Grönland är ett av de sista jungfruliga territorierna på jordklotet. Med drygt tio års mellanrum har jag varit där. I somras (2025) med ...
4 kommentarer
Swiss National Park är fullpackat med vandringsleder av olika svårighetsgradder, längder och vilda djur. Från vackra vandringar längs med slingriga ...
När vi paddlade i början av oktober hade vi extremt fint väder. Efteråt kom stormen Amy. Höstpaddlingen är en återkommande händelse som vi sysslat ...
3 kommentarer
En måndag i mitten av oktober förvandlas den kalla morgonen till en nästan sommarvarm dag. Jag och min kompis Anders åker med våra kikare till ...
4 kommentarer